Ärtbaserad dryck ny utmanare

En ny utmanare, med protein från ärtor? | Foto av Alexey Popov
Nu satsar nästa skånska utmanare till den traditionella mejeriindustrin när Sproud vill växa rejält med sin mjölkdryck baserad på ärtprotein.

Sproud är en ärtproteinbaserad mjölkliknande dryck och tanken är att den ska ta upp konkurrensen med såväl komjölk som havrebaserade alternativ.
Under 2019 sålde Sproud för 7 miljoner kr men ambitionen är att 2021 nå 25-30 miljoner kr i omsättning och 2025 omsätta en halv miljard kr.

Sproud har, egentligen, en lång historia som börjar 1938 i dåvarande HKC, Hälsokostcentralen, som idag heter We make.
Maria Tegman är vd efter att för fyra år sedan ha lämnat jobbet som försäljningsdirektör hos Orkla foods.
Sproud international ägs idag till 50 procent av Nicklas Jungberg som även är styrelseordförande.
Den andra halvan ägs av svenska investerare under namnet Dream beverages.

Ärtproteinet köps från en tillverkare i Frankrike medan den färdiga drycken framställs av Trensum i Tingsryd.
Sproud som dryck lanserades i september 2018 i Sverige och under 2019 i resten av Norden samt i Storbritannien men siktet är redan inställt på fler marknader.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil