Så hanterar vi att köpkraften minskat

Netonnets vd Susanne Holmström | Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Svenskarnas köpkraft har försvagats kraftigt det senaste året. Nu visar en rapport från Netonnet hur vi hanterar läget och konsumerar i en ny tid.

Svenskarnas köpkraft har försvagats kraftigt det senaste året.
Höjda räntor och hög inflation har bidragit till att påverka svensk hushållskonsumtion.

För att kunna fortsätta göra sina inköp använder konsumenterna därför i större utsträckning delbetalning och kreditkort, köper fler begagnade varor och letar mer efter erbjudanden och billigare alternativ.
Det visar en rapport från Netonnet, baserad på en rikstäckande undersökning och intern data.

– Handelsrapporten för Netonnet fokuserar på den del av detaljhandeln som omfattar hemelektronik, mode, kläder, sportartiklar, fritidsartiklar, möbler och inredning och hur svenska konsumenter förhåller sig till handeln i en tid av sämre köpkraft. Det här är branscher som har vissa likheter när det gäller handelsmönster, säger Netonnets vd Susanne Holmström.

Hela 50 procent av konsumenterna har vidtagit en eller flera åtgärder för att kunna handla hemelektronik, mode, kläder, sport- och fritidsartiklar, möbler och inredning under de senaste 12 månaderna, på grund av försvagad köpkraft.

Intern data visar en procentuell ökning av betalning med kreditkort eller delbetalning för varor hos Netonnet på 13,7 procent de första fyra månader 2023 jämfört med samma period 2022.

11 procent av alla svenskar säger att de har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare de senaste 12 månaderna för att kunna handla varor från de aktuella produktkategorierna.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil