Så hanterar vi att köpkraften minskat

Netonnets vd Susanne Holmström | Foto Pressbild
Svenskarnas köpkraft har försvagats kraftigt det senaste året. Nu visar en rapport från Netonnet hur vi hanterar läget och konsumerar i en ny tid.

Svenskarnas köpkraft har försvagats kraftigt det senaste året.
Höjda räntor och hög inflation har bidragit till att påverka svensk hushållskonsumtion.

För att kunna fortsätta göra sina inköp använder konsumenterna därför i större utsträckning delbetalning och kreditkort, köper fler begagnade varor och letar mer efter erbjudanden och billigare alternativ.
Det visar en rapport från Netonnet, baserad på en rikstäckande undersökning och intern data.

– Handelsrapporten för Netonnet fokuserar på den del av detaljhandeln som omfattar hemelektronik, mode, kläder, sportartiklar, fritidsartiklar, möbler och inredning och hur svenska konsumenter förhåller sig till handeln i en tid av sämre köpkraft. Det här är branscher som har vissa likheter när det gäller handelsmönster, säger Netonnets vd Susanne Holmström.

Hela 50 procent av konsumenterna har vidtagit en eller flera åtgärder för att kunna handla hemelektronik, mode, kläder, sport- och fritidsartiklar, möbler och inredning under de senaste 12 månaderna, på grund av försvagad köpkraft.

Intern data visar en procentuell ökning av betalning med kreditkort eller delbetalning för varor hos Netonnet på 13,7 procent de första fyra månader 2023 jämfört med samma period 2022.

11 procent av alla svenskar säger att de har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare de senaste 12 månaderna för att kunna handla varor från de aktuella produktkategorierna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil