Stark tillväxt under oktober

Stark tillväxt under oktober
Glada miner på bilden och glada miner i dagligvaruhandeln under oktober. Foto: Pressbild
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade 8,3 procent under oktober 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, visar senaste dagligvaruindex.

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade 8,3 procent under oktober 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, visar senaste dagligvaruindex.

Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 8,3 procent under oktober 2020 jämfört med samma månad 2019, visar dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 6,0 procent. Variationen är dock stor mellan olika butiker beroende på deras läge.

– Försäljningstillväxten för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året, konstaterar Karin Brynell som är vd för Svensk dagligvaruhandel.

– Den huvudsakliga förklaringen är coronapandemin och att vi äter fler måltider hemma istället för på restaurang. Vi i branschen lägger just nu mycket fokus på att säkerställa att det inte blir trängsel i butikerna, påpekar Brynell.

Ett allt mer populärt alternativ till att besöka butikerna är att handla livsmedel via nätet, och e-handeln med livsmedel har tagit stora kliv under pandemin.

E-handelsaktiviteten i dagligvaruhandeln var hög i oktober och försäljningstillväxten uppgick till 83,7 procent.
Hemleverans ökade med 51,8 procent och upphämtning i butik med hela 142,4 procent.

– Den ökade smittspridningen tillika skärpta råden till allmänheten gör att den försäljningsutveckling som varit på nätet under de senaste åtta månaderna fortsätter, avslutar Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil