Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt både första och andra kvartalet 2020.

I slutet av 2019 hade H&M 546 butiker i Kina – 26 av dem i Hongkong – och de utgör 11 procent av koncernens samtliga butiker.
Försäljningsmässigt stod butikerna för ungefär 6 procent av H&M:s totala försäljning 2019.

Nu skriver Credit Suisse, i en analys av coronavirusets följder, att viruset kommer att påverka H&M:s totala försäljning negativt med ungefär 1 procentenhet både första och andra kvartalet 2020.

”Februari kommer förmodligen vara den månad då störningarna (från coronaviruset) toppar i Kina”, skriver Credit Suisse och kalkylerar med att effekten på det första kvartalet blir en försäljningsökning på 4 procent, i stället för 5 procent.
För det andra kvartalet beräknas effekten nu till 1-1,5 procentenheter.

I början av veckan var 334 av de 520 H&M-butikerna på kinesiska fastlandet stängda på grund av coronavirusets utbredning.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil