Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt både första och andra kvartalet 2020.

I slutet av 2019 hade H&M 546 butiker i Kina – 26 av dem i Hongkong – och de utgör 11 procent av koncernens samtliga butiker.
Försäljningsmässigt stod butikerna för ungefär 6 procent av H&M:s totala försäljning 2019.

Nu skriver Credit Suisse, i en analys av coronavirusets följder, att viruset kommer att påverka H&M:s totala försäljning negativt med ungefär 1 procentenhet både första och andra kvartalet 2020.

“Februari kommer förmodligen vara den månad då störningarna (från coronaviruset) toppar i Kina”, skriver Credit Suisse och kalkylerar med att effekten på det första kvartalet blir en försäljningsökning på 4 procent, i stället för 5 procent.
För det andra kvartalet beräknas effekten nu till 1-1,5 procentenheter.

I början av veckan var 334 av de 520 H&M-butikerna på kinesiska fastlandet stängda på grund av coronavirusets utbredning.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch