Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela på sociala medier eller via e-post.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-post

Ungdomar väljer mer miljömärkt

Enligt en ny undersökning blir svenska ungdomar allt mer intresserade av mat och många väljer kravmärkta varor.

Det här framgår av Ungdomsbarometerns årliga attityd- och beteendeundersökning, som bygger på svar från unga mellan 15 och 24 år. Omkring 4 000 ungdomar har svarat på frågor om mat och måltider.

Det är framförallt unga i storstäder som letar efter KRAV-märkningen, och något fler tjejer än killar. Gemensamt för alla är att de anger svenskproducerat, ekologiskt och hälsosamt vara viktigt när de handlar mat. De uppger dessutom att de äter vegetariskt, och mat med så lite klimatpåverkan som möjligt.

Undersökningen visar också att ungdomar vill ha guidning i butikerna, och det är glädjande att de i första hand letar efter KRAV. Det är en viktig signal till livsmedelsbutikerna, som exempelvis skulle kunna ge studentrabatt på hållbara produkter då och då, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Den undersökta gruppen ungdomar befinner sig i den så kallade Generation Z, födda sent 1990-tal och framåt. De som letar efter KRAV-märkt är mycket oftare intresserade av miljö- och klimatfrågor än genomsnittet.

– Samtidigt verkar det inte vara viktigast för dem att titulera sig som vegan eller vegetarian. De vill göra rätt, och ställer stora krav på sig själva att agera hållbart, men vill också ha möjlighet att till exempel äta en köttbit om det faller dem in. Det viktiga blir snarare vilka kriterier maten ska leva upp till, som att den ska vara hållbart producerad, säger Sara Fröhling Lind, livsstilsexpert på Ungdomsbarometern.

Vi har över 100 st. nyheter nedanför!

Presenteras av

| Annons |

Previous
Next

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

Annons för dig med smak på livet.

Smakprov? Klicka här.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Senaste nytt

| Annons | 

Previous
Next

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Vi uppdaterar nyheter dagligen.

Läs vårt E-magazine

E-Magazine

För dig som vill veta allt som händer inom dagligvaru- och servicehandeln.

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

5 stycken snabba efter lunch varje vardag.

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Leverantörsnytt

| Annons |

Previous
Next

Vill du också synas här?

powered by Typeform

Välkommen till Butikstrender.

| Annons | 

Previous
Next

Anmäl till vårt nyhetsbrev.

powered by Typeform

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Blandad läsning

| Annons |

Previous
Next

Glad läsning önskar redaktionen!

Annons | Swajpa höger eller vänster | Annons

Snart där!

| Annons | 

Previous
Next

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

Dela oss på

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-Post

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch