Stänger alla sina fysiska butiker

Foto Yves Rocher
Yves Rocher stänger samtliga sina fysiska butiker i Sverige. Istället ska man helt koncentrera sig på online och postorder som sägs ”utvecklas väl”.

Skönhetskedjan Yves Rocher stänger alltså samtliga sju fysiska butiker i Sverige.
Förhandlingar är inledda och totalt blir 25 anställda av med sina arbeten på grund av nedläggningen.

”Yves Rocher Nordic har fattat beslut om att stänga återstående 7 butiker i Sverige som en följd av att stigande kostnader för inköp, butikshyror och marknadskostnader inte fullt ut kan kompenseras på intäktssidan”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Man ska nu enbart sälja online och via postorder där man säger sig ”utvecklas väl” och ”med god lönsamhet”.

– Det är med sorg vi idag meddelat våra 25 fantastiska anställda i butikerna och berörda supportfunktioner att vi inte längre kan kompensera de höga kostnader butikerna bär. Detta trots att vi sedan tidigare vidtagit besparingsåtgärder samtidigt som både trafik och omsättning i butikerna stigit under 2022, säger företagets nordiske vd Peter de Wulf. 

– De kraftigt stigande kostnaderna går helt enkelt inte att kompensera för i butiksledet. Vi hoppas att vi nu i stället möter våra butikskunder i våra digitala kanaler och genom postorder, och kommer göra vad vi kan för att hjälpa våra anställda vidare i sina karriärer, säger de Wulf.

Enligt företaget står de fysiska butikerna för endast 8 procent av den totala omsättningen på 300 miljoner kr i Norden, en anmärkningsvärt låg siffra.
Yves Rochers butiker finns i Helsingborg, Linköping och Malmö samt två i Göteborg och två i Stockholm.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil