Vi handlar mer på Systemet

Försäljningen på Systembolaget stiger i spåren av coronakrisen och vårvärmen? | Foto : Mickes Fotosida
Tidigare på dagen. Tidigare i veckan. Och mer. Det handlar om hur vi gör våra inköp på Systembolaget där försäljningen mars steg med hela tio procent.

Försäljningen på Systembolaget stiger i spåren av coronakrisen – men ändå tyder allt enligt bolagets ledning på att svenskarna inte dricker mer. I volym räknat sålde visserligen Systembolaget sju procent mer under första kvartalet i år och under mars månad, när coronakrisen slog till på allvar, var ökningen hela tio procent.

Det här beror enligt Systembolagets vd Magdalena Gerger, inte på att svenskarna dricker mer utan har två helt andra förklaringar.
– Gränserna har stängts mot Danmark och Tyskland. Och restaurangförsäljningen har rimligtvis fallit i från, säger hon till TT.

Vi dricker helt enkelt mer hemma och möjligheten att smita från skatten genom att handla alkoholen i Danmark och Tyskland har stängts. Samtidigt har kundbeteendet ändrats, enligt Gerger.
– De kommer mer sällan, och köper lite mer. Man kommer tidigare på dagen, och tidigare i veckan, säger hon i samma intervju. Enligt en Sifo-undersökning Systembolaget låtit göra har 83 procent av de som svarat inte upplevt att de ändrat sina dryckesvanor, 6 procent har ökat något medan 9 procent säger sig dricka mindre.

Fakta/Såld volym per dryck

DryckKvartal 1 2020Kvartal 1 2019
Sprit4 7374 327
Vin46 27843 224
Starköl55 22551 872
Cider och blanddryck3 8563 574
Alkoholfritt550600
Totalt110 646103 597
Volym i 1000-tals liter
Källa: Systembolaget

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil