Svenska ägg allt populärare inför påsken

Inför den kommande påsken står det klart att svenska konsumenter helt klart föredrar ägg från Sverige. Inte sedan slutet av 90-talet har andelen svenska ägg som säljs varit så hög, hela 97,5 procent under 2019.

En ny rapport från Jordbruksverket visar att andelen svenska ägg låg på hela 97,5 procent under förra året, en ökning med nästan fem procentenheter jämfört med året innan. En glad nyhet inför äggets stora högtid – påsken.

Det var många år sedan konsumtionen av just svenska ägg var så hög. Nu ligger den på en nivå som vi inte har haft sedan slutet av 1990-talet. 2018 var andelen svenska ägg 92,8 procent.

– Det är fantastiska siffror. Vi, och många med oss, jobbar hårt för att lyfta fram våra svenska mervärden. Det här är ett kvitto på att arbetet med att certifiera det svenska ägget har givit resultat. Det visar också att konsumenterna värderar våra svenska mervärden högt, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

Äggkonsumtionen i landet har dessutom ökat med drygt trettio procent under det senaste decenniet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil