Svenska ägg allt populärare inför påsken

Inför den kommande påsken står det klart att svenska konsumenter helt klart föredrar ägg från Sverige. Inte sedan slutet av 90-talet har andelen svenska ägg som säljs varit så hög, hela 97,5 procent under 2019.

En ny rapport från Jordbruksverket visar att andelen svenska ägg låg på hela 97,5 procent under förra året, en ökning med nästan fem procentenheter jämfört med året innan. En glad nyhet inför äggets stora högtid – påsken.

Det var många år sedan konsumtionen av just svenska ägg var så hög. Nu ligger den på en nivå som vi inte har haft sedan slutet av 1990-talet. 2018 var andelen svenska ägg 92,8 procent.

– Det är fantastiska siffror. Vi, och många med oss, jobbar hårt för att lyfta fram våra svenska mervärden. Det här är ett kvitto på att arbetet med att certifiera det svenska ägget har givit resultat. Det visar också att konsumenterna värderar våra svenska mervärden högt, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på branschorganisationen Svenska Ägg.

Äggkonsumtionen i landet har dessutom ökat med drygt trettio procent under det senaste decenniet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

”Fortsatt tufft för svensk ekonomi”

Svensk ekonomi visar hög aktivitet men står inför fortsatta problem och det är en lång väg till att återställa hushållens köpkraft, skriver Handelsbanken.

Coop öppnar ny butik i Västerås

28 september är det dags för Coop att inviga sin nybyggda butik i centrala Västerås, där man ska profilera sig med en extrasatsning på färskvaror.

Östenssons nya butik är invigd

Nu är invigningen av Hemköp Östenssons Folkungavallen genomförd och därmed har Linköping fått en ny modern livsmedelsbutik.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil