Nu hotas årets äppelskörd

En skadad äppelblomma. Köldknäppen i veckan skapar allvarliga problem för årets äppelskörd. | Foto: Kiviks musteri.
En köldknäpp i årets tidiga blomning var det värsta som kunde hända svenska äppelodlare. Dessvärre var det vad som inträffade denna vecka i Skåne.

I veckan slog äppelodlarnas värsta mardröm in. Det kom en köldknäpp mitt i årets tidiga blomning när äppelträden är som mest sårbara. Nu fruktar odlarna i Skåne att årets skörd slår fel, skriver Kiviks musteri i en pressrelease. 

Den tidiga vårvärmen gav tidig äppelblomning, men i veckan kom frostnätterna som alla äppelodlare varit oroliga för. På vissa håll i Skåne var nattemperaturen -2,5 grader, vilket är förödande för äppelblommorna som inte tål under 0 grader. Detta har gjort att många blommor skadats eller dött.

På Kiviks musteri, en av Sveriges största äppelodlare, menar man att det är för tidigt att bedöma omfattningen och hur äppelskörden kan påverkas men att skada skett kan man konstatera.
– Man kan tydligt se att många av äppelblommorna frusit och fått bruna kronblad. Det kan både få minskat antal äpplen till följd men också ge fler defekta frukter, säger Jan Flemming Jensen, odlingschef hos Kiviks musteri.

Hos musteriet bränner man nu halmbalar för att värma odlingarna och minska risken att skörden fryser bort. Det är ett gammalt knep som användes förr i tiden och som fortfarande fungerar.
– Vi behövde verkligen inte detta nu mitt i den rådande Coronakrisen, säger Jan.

Hur går det nu för pollineringen?
– Vi hade några varma dagar med bra pollinering, så vi håller tummarna. Som äppelodlare är våren en orolig period, men man har också med åren lärt sig att hålla modet uppe. Vi kommer aldrig att kunna påverka naturen.
– Svenska äpplen är fantastiska och det är viktigt att ta tillvara på den tillgången. Även om äpplena har kosmetiska fel så är de fortfarande goda på insidan. Skönhetsfel syns inte i must och cider, där är det bara smaken som räknas.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil