Svenska handlares oro för framtiden består

Foto MostPhotos
Pessimismen inom svensk handel håller i sig för fjärde månaden i rad, beroende på omvärldsläge, ökad inflaton och ökade inköpskostnader.

Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. 
Det här mönstret visar Svensk handels Handelsbarometer för juli månad.

De mönster som noterats under våren, med bland annat ökad inflation och kostnadsökningar i produktionsleden, fortsätter att tynga stora delar av handeln. 
Butikshandeln minskar med 0,3 enheter och månadens indikatorvärde landar på 88,7. Det neutrala indikatorvärdet är 100, vilket innebär att framtidsförväntningarna fortsatt sjunker.

– Den väsentliga slutsats vi kan dra från dessa siffror är att handelns svaga läge består. Butikshandlarna har en avvaktande inställning till de närmsta tre månaderna. Förväntningar på framtida försäljning sjunker i snabb takt. Hösten och vintern kommer att medföra utmaningar för stora delar av segmentet, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

En tydlig nedgång i partihandlarnas framtidsförväntningar noterades föregående månad. Läget har nu stabiliserat sig något, segmentet ökar med 1 enhet, vilket gör att partihandelns indikatorvärde blir 87,7.

Sofia Larsen, vd Svensk Handel | Foto Pressbild

– Man kan inte dra allt för stora växlar över partihandelns uppgång. Vi ser en marginell ökning av förväntningar kring framtida försäljning och lönsamhet, men partihandelns framtidsförväntningar är fortsatt negativa och likt inom handeln i stort ser man inget direkt ljus i sikte, säger Sofia Larsen.

Under våren har framtidstron inom e-handeln minskat kontinuerligt. Denna månad är inget undantag, utan e-handelns indikatorvärde sjunker med 0,7 enheter och det totala indikatorvärdet för e-handeln blir 91,1. 
Framför allt är det förväntningarna kring antalet anställda som drar ned framtidsförväntningarna.
– E-handeln, likt övriga delar av handeln, drabbas när kunderna tvingas att hålla hårdare i plånboken. Vi är oroade över det faktum att förväntningarna på att anställa personal ser ut att minska. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och skapar stora möjligheter för framför allt unga människor att komma i arbete avslutar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Nu når Coop snart inte lika långt norrut

Det är Coops nordligaste butik – men inte länge till. Ett kommunalt nej till en utbyggnad gör att man istället väljer att lägga ned butiken i Katterjåkk.

Skörden väntas öka Rekordskörd av raps

Årets spannmålsskörd väntas bli elva procent högre än förra året och när det gäller skörden av oljeväxter blir årets skörd 2000-talets största.

H&M:s nya jättelager Satsar stort i Polen

75 000 kvadratmeter och två våningar handlar det om när H&M nu byggt ut sitt befintliga distributionscenter i polska Stryków för att möta efterfrågan.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil