Svenska handlares oro för framtiden består

Foto MostPhotos
Pessimismen inom svensk handel håller i sig för fjärde månaden i rad, beroende på omvärldsläge, ökad inflaton och ökade inköpskostnader.

Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. 
Det här mönstret visar Svensk handels Handelsbarometer för juli månad.

De mönster som noterats under våren, med bland annat ökad inflation och kostnadsökningar i produktionsleden, fortsätter att tynga stora delar av handeln. 
Butikshandeln minskar med 0,3 enheter och månadens indikatorvärde landar på 88,7. Det neutrala indikatorvärdet är 100, vilket innebär att framtidsförväntningarna fortsatt sjunker.

– Den väsentliga slutsats vi kan dra från dessa siffror är att handelns svaga läge består. Butikshandlarna har en avvaktande inställning till de närmsta tre månaderna. Förväntningar på framtida försäljning sjunker i snabb takt. Hösten och vintern kommer att medföra utmaningar för stora delar av segmentet, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.

En tydlig nedgång i partihandlarnas framtidsförväntningar noterades föregående månad. Läget har nu stabiliserat sig något, segmentet ökar med 1 enhet, vilket gör att partihandelns indikatorvärde blir 87,7.

Sofia Larsen, vd Svensk Handel | Foto Pressbild

– Man kan inte dra allt för stora växlar över partihandelns uppgång. Vi ser en marginell ökning av förväntningar kring framtida försäljning och lönsamhet, men partihandelns framtidsförväntningar är fortsatt negativa och likt inom handeln i stort ser man inget direkt ljus i sikte, säger Sofia Larsen.

Under våren har framtidstron inom e-handeln minskat kontinuerligt. Denna månad är inget undantag, utan e-handelns indikatorvärde sjunker med 0,7 enheter och det totala indikatorvärdet för e-handeln blir 91,1. 
Framför allt är det förväntningarna kring antalet anställda som drar ned framtidsförväntningarna.
– E-handeln, likt övriga delar av handeln, drabbas när kunderna tvingas att hålla hårdare i plånboken. Vi är oroade över det faktum att förväntningarna på att anställa personal ser ut att minska. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och skapar stora möjligheter för framför allt unga människor att komma i arbete avslutar Sofia Larsen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil