Frasigt är årets smak – ”Både hörs och känns”

Frasigt är årets smak – ”Både hörs och känns”
Foto: Arla
Årets smak 2021 är frasigt, detta enligt Arla som med en jury av hired guns slår fast det när man för tredje året via sin trendspaning fastslår detta.

Årets smak 2021 är frasigt, detta enligt Arla som med en jury av hired guns slår fast det när man för tredje året via sin trendspaning fastslår detta.

Årets smak 2021 är ”frasigt”, slår Arla fast när man för tredje året i rad presenterar sin trendspaning som bland annat bygger på en kartläggning av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer.
– Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett, skriver man i en pressrelease.

En av Arlas hired guns, smakforskaren Johan Swahn, försöker förklara vad frasigt är och varför vi gillar frasighet så mycket.
– Frasigt är en multisensorisk egenskap som både hörs och känns i munnen. Frasigt balanserar det krämiga och skapar harmoni mellan olika ingredienser, säger Johan Swahn.
– När vi äter något frasig triggas våra sinnen eftersom vi associerar frasigt med positiva upplevelser som att något är färskt, nybakat eller smörstekt. Det handlar om betingade reflexer som går långt tillbaka i tiden.

Det finns olika sorters frasighet och frasiga livsmedel består oftast av två olika texturer, vidareutvecklar forskaren.
– I en frasig, nybakad baguette finns kontrasterna mellan en spröd yta och ett mjukt innanmäte, medan frukter som äpple och vattenmelon har en mjuk och saftig frasighet som ger ett initialt tuggmotstånd som sedan brister, säger Swahn och lyfter sedan Arlas eget fält av produkter.
– Mejeriprodukters frasighet är inte lika framträdande men det finns en slags kompakt, kristallisk textur som upplevs som frasig hos vissa vällagrade ostar som till exempel Svecia.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil