Frasigt är årets smak – ”Både hörs och känns”

Frasigt är årets smak – ”Både hörs och känns”
Foto: Arla
Årets smak 2021 är frasigt, detta enligt Arla som med en jury av hired guns slår fast det när man för tredje året via sin trendspaning fastslår detta.

Årets smak 2021 är frasigt, detta enligt Arla som med en jury av hired guns slår fast det när man för tredje året via sin trendspaning fastslår detta.

Årets smak 2021 är ”frasigt”, slår Arla fast när man för tredje året i rad presenterar sin trendspaning som bland annat bygger på en kartläggning av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer.
– Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett, skriver man i en pressrelease.

En av Arlas hired guns, smakforskaren Johan Swahn, försöker förklara vad frasigt är och varför vi gillar frasighet så mycket.
– Frasigt är en multisensorisk egenskap som både hörs och känns i munnen. Frasigt balanserar det krämiga och skapar harmoni mellan olika ingredienser, säger Johan Swahn.
– När vi äter något frasig triggas våra sinnen eftersom vi associerar frasigt med positiva upplevelser som att något är färskt, nybakat eller smörstekt. Det handlar om betingade reflexer som går långt tillbaka i tiden.

Det finns olika sorters frasighet och frasiga livsmedel består oftast av två olika texturer, vidareutvecklar forskaren.
– I en frasig, nybakad baguette finns kontrasterna mellan en spröd yta och ett mjukt innanmäte, medan frukter som äpple och vattenmelon har en mjuk och saftig frasighet som ger ett initialt tuggmotstånd som sedan brister, säger Swahn och lyfter sedan Arlas eget fält av produkter.
– Mejeriprodukters frasighet är inte lika framträdande men det finns en slags kompakt, kristallisk textur som upplevs som frasig hos vissa vällagrade ostar som till exempel Svecia.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Nu når Coop snart inte lika långt norrut

Det är Coops nordligaste butik – men inte länge till. Ett kommunalt nej till en utbyggnad gör att man istället väljer att lägga ned butiken i Katterjåkk.

Skörden väntas öka Rekordskörd av raps

Årets spannmålsskörd väntas bli elva procent högre än förra året och när det gäller skörden av oljeväxter blir årets skörd 2000-talets största.

H&M:s nya jättelager Satsar stort i Polen

75 000 kvadratmeter och två våningar handlar det om när H&M nu byggt ut sitt befintliga distributionscenter i polska Stryków för att möta efterfrågan.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil