Digital kommunikation och information är det konsumtionsområde som växt snabbast under det senaste decenniet. Det visar Konsumtionsrapporten 2025 från Göteborgs universitet, som även konstaterar en halvering av priserna på digital utrustning och tjänster under de senaste 20 åren.
Teknisk utveckling driver konsumtionen
Hushållens konsumtion av information och kommunikation uppgick under 2024 till 130 miljarder kronor, motsvarande 5 procent av de totala utgifterna. Det innebär en ökning med 119 procent i fasta priser jämfört med 2014 – den största ökningen av alla konsumtionsområden det senaste decenniet.
Enligt konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg vid Handelshögskolan i Göteborg, som är en av rapportens redaktörer, är det den tekniska utvecklingen, ökad digitalisering och nya användningsområden som driver tillväxten.
– Information och kommunikation på nätet, men också underhållning i sociala medier, poddar, onlinespel och strömmad film och musik är exempel på användning som driver efterfrågan på smarta telefoner, datorer och snabbt bredband, säger hon.
Priserna faller men kapaciteten ökar
Samtidigt som konsumtionen stiger får konsumenterna mer för pengarna. Priserna på digital utrustning och kommunikationstjänster har minskat med cirka 30 procent på tio år – och med hälften på 20 år.
– Även om utrustningen kan vara dyrare än tidigare modeller så har kapaciteten ökat kraftigt. I praktiken får konsumenten fler gigabyte per krona, säger Ulrika Holmberg.
Svag uppgång – men lågkonjunkturen består
Rapporten visar också att den totala konsumtionen ökade något under 2024, även om uppgången är svag. Utöver digital kommunikation är det endast turisters konsumtion som nådde en ökning på minst 3 procent i fasta priser.
– Det kommer att dröja innan lågkonjunkturen är över, men vi förväntar oss ändå ett positivt konsumtionsnetto fram till 2026, säger Ulrika Holmberg.
Samtidigt backade flera kategorier under året. Störst var minskningen för kläder och skor (–4,1 %), följt av hotell och restaurang (–2,6 %), utbildning (–2,5 %) samt alkohol och tobak (–1,7 %).
Om rapporten
Konsumtionsrapporten 2025 ges ut i samarbete mellan Centrum för konsumtionsforskning (CFK) och Centre for Retailing (CFR) vid Handelshögskolan i Göteborg. Rapporten bygger på statistik från bland andra SCB, Konjunkturinstitutet, HUI, SOM-institutet, E-barometern, Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel.
Utöver hushållens konsumtion innehåller rapporten fördjupningar om detaljhandeln, ungdomars sockerintag och den veganska marknadens estetisering.