Agerar gemensamt kring corona

Gemensamma annonser med gemensamma uppmaningar till kunderna. | Foto: Svensk dagligvaruhandel
Svensk dagligvaruhandel och alla stora koncerner inom dagligvaruhandeln agerar nu gemensamt kring corona, bland annat i form av gemensam annonsering.

1 april kom Folkhälsomyndigheten med råd till såväl allmänhet som handel kring hur man ska agera i rådande coronatider. Svensk dagligvaruhandel presenterade redan dagen därpå gemensamma riktlinjer för hela branschen utifrån myndighetens råd.

Organisationen har sedan kommunicerat de nya riktlinjerna gemensamt med alla stora företag inom branschen. Det har bland annat skett genom annonser i rikstäckande och regional press.

Här är sammanfattningen av de gemensamma riktlinjerna för dagligvaruhandeln under coronaperioden:

  • Butiken ska arbeta för ett jämnt kundflöde och uppmana kunder att, i den mån det går, komma de tider då besöksantalet brukar vara lägre.
  • Markeringar appliceras på golven för att hjälpa kunder att hålla avstånd.
  • Butiken ska informera och påminna kunder om att de ska hålla avstånd till varandra. Det kan ske på olika sätt beroende på butikens förutsättningar, men kan ske genom ljud eller text.
  • Butiken ska också informera om att tillträde till butiken kan begränsas om man bedömer att avstånd mellan kunderna inte kan hållas på grund av att det är för många personer i butiken samtidigt.
  • Butiken ska utse en ansvarig person som bedömer om avstånd hålls och om tillträdet till butiken behöver begränsas.
  • Vid begränsat tillträde till butiken, ska ett kösystem upprättas där avståndet mellan personerna i kön ska vara minst 1,5 meter.
Hela annonsen, ladda ner och dela. | Foto : Svensk dagligvaurhandel

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil