I en tid då många politiska debatter snurrar kring prispress och lågkonjunktur, är det uppfriskande att se att Coops medlemmar faktiskt prioriterar varukvalitet och ursprung. Fanny Persson, projektledare för medlemsdemokrati på Coop Sverige, förklarar att de inkomna svaren visar att priset inte är det primära kriteriet.
-Vi fick in många svarande och värdefull feedback. Många är väldigt nöjda med vår köttavdelning, men de efterfrågar mer inspiration till hur man enkelt kan få in fler grönsaker i kötträtter. Dessutom vill de veta mer om vad det egentligen innebär med Livsmedelsverkets rekommenderade 350 gram kött i veckan, säger Persson.
Resultaten talar sitt tydliga språk. Hela 90 procent av allt kött som säljs i Coops butiker kommer från svenska gårdar och producenter, och hela 73 procent av medlemmarna markerar ursprunget som en avgörande faktor – medan endast 16 procent säger att priset är lika viktigt. Det är en signal om att, trots de ofta pressande prisökningarna, ser konsumenterna ett värde i att stödja svensk produktion och att investera i hög kvalitet.
För Coops medlemmar spelar även hållbarhet en viktig roll. Drygt 25 procent av de tillfrågade väljer Coops Naturbeteskött på grund av dess hållbarhet och kvalitet – fem procent fler än de som föredrar KRAV-märkt nötkött. Det verkar som att svenskarna inte bara vill ha kött som smakar bra, utan också kött som speglar en ansvarstagande produktion.
En annan intressant aspekt som lyfts fram i undersökningen är viljan att lära sig mer om kött, tillagning och smaker. Över 30 procent av medlemmarna uttrycker ett intresse för att bli bättre rustade i köket – drygt tio procent fler än de som vill spara pengar genom att laga mat själva. Detta visar på ett engagerat kundsegment som inte räds att investera tid i att förstå vad de äter, och som värdesätter en helhetssyn på både kost och hållbarhet.
Medlemsundersökningen, som genomfördes under vecka 47 2024, gav dessutom ytterligare insikter: många medlemmar önskar mindre förpackningar för ensamhushåll för att minska matsvinnet och vill se en ökad andel svenskt kött på marknaden. Det finns även en önskan om att butikerna ska erbjuda en manuell chark- eller köttdisk, där man kan få malet eller styckat kött på plats – ett steg som skulle öka transparensen och stärka relationen till de lokala producenterna.
Under medlemsdagen den 25 januari bjöds det på fika och attraktiva erbjudanden i Coops butiker, där både traditionella varor som färska hamburgare, ägg och äpplen, samt innovativa produkter som snacktomater och tvättmedel, fanns på menyn. Resultatet av hur medlemmarna uppfattade varumärket Xtra presenteras senare under året.
För butiksledare och marknadsstrateger inom dagligvaruhandeln är detta en tydlig signal om att konsumenterna idag inte bara fokuserar på pris – de vill ha kvalitet, transparens och inspiration. Att investera i produkter som lyfter fram det svenska ursprunget och att ge kunden möjligheten att lära sig mer om hur maten produceras, är strategier som kan leda till ökad kundlojalitet och bättre lönsamhet på lång sikt.
Så nästa gång du ställer frågan ”Varför betalar vi lite extra för svenskt kött?” – tänk på att för Coops medlemmar är det inte bara priset, utan värdet i kvalitet och ursprung som gör skillnad. Det är en påminnelse om att i en tid av ekonomisk press är det fortfarande de genuina och hållbara värdena som räknas.