22 000 barn och unga gav återvinningsrekord

22 000 barn och unga gav återvinningsrekord
Några av de glada vinnarna i Kartongmatchen kring återvinning. Foto: Pressbild Tetrapak
Årets upplag av Kartongmatchen, tävlingen i återvinning av dryckeskartonger, har gett den högsta återvinningsgraden sedan tävlingen startade 2012.

Årets upplag av Kartongmatchen, tävlingen i återvinning av dryckeskartonger, har gett den högsta återvinningsgraden sedan tävlingen startade 2012.

När arrangörerna Tetrapak och Världsnaturfonden, WWF, presenterar vinnarna i Kartongmatchen 2020/21, har man nått den högsta återvinningsgraden i tävlingens historia.
Mellan maj 2020 och mars 2021 har närmare 22 000 skol- och förskolebarn tävlat för att öka återvinningen av dryckeskartonger.

I Sverige samlas normalt ungefär varannan dryckeskartong in till återvinning, en andel som WWF och Tetrapak vill öka, bland annat genom skoltävlingen Kartongmatchen.
Sedan 2012 har närmare 270 000 barn deltagit i tävlingen som pågår samtidigt i både Sverige och Finland. I år uppnådde de klasser som deltog den högsta återvinningsgraden någonsin i Kartongmatchens nu nioåriga historia.

De svenska eleverna klarade en återvinningsgrad på hela 90 procent, det är nästan dubbelt så mycket som Sverige i stort.
Vinnarna av årets Kartongmatchen är Vågens förskola i Luleå, Lindboskolan i Hallstahammar och Sandåkerskolan i Häljarp.

– Kartongmatchen är ett projekt där vi vill sprida kunskap om återvinning på ett lekfullt sätt. Det tror jag är viktigt för att öka motivation och engagemang bland både barn och vuxna, säger Tetrapaks projektledare Helena Lindh.
– Tävlingsbidragen visar tydligt att barnen finner stor glädje i att göra goda val för miljön. Här har vi vuxna säkert en del att lära, tillägger hon.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil