”Växer mer än marknaden”

Stark tillväxt och därmed pasta. Så är det för Axfood som väljer den här bilden till presentationen av kvartalsrapporten. | Foto: Pressbild
”Fortsatt tillväxt för Axfood i en omvälvande tid”, är rubriken när Axfood presenterar sin rapport för andra kvartalet 2020 med en stark tillväxt.

Axfoodkoncernen fortsätter att prestera och växa mer än marknaden, sammanfattar koncernen andra kvartalet i år.
Speciellt utmärkande är den starka tillväxten för Willys-butikerna, skriver Axfood och konstaterar att det kompenserar för de verksamhetsdelar som påverkas negativt av coronakrisen.
Trots detta anser man sig kunna summera ett kvartal med ”stark tillväxt och bibehållen lönsamhet”.

– Vi har under kvartalet fortsatt jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent, påpekar koncernchefen Klas Balkow.
– Pandemin har inneburit att allt fler e-handlar och vi ser en stadig tillströmning av kunder, inte minst bland äldre konsumenter. Samtidigt som vi lagt mycket kraft vid att möta upp mot nya behov och beteenden har vi under kvartalet fortsatt arbeta med hållbarhetsfrågorna och med att ta steg i att utveckla vår verksamhet för framtiden.

Axfoods sammanfattning av andra kvartalet 2020
Axfood-koncernens nettoomsättning uppgick till 13 570 Mkr (13 038), en ökning med 4,1 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 605 Mkr (601), en ökning med 0,7 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 4,5 procent (4,6).
Periodens resultat uppgick till 446 Mkr (429) och resultatet per aktie före utspädning till 2,22 kr (2,01).
Kvartalet präglades av ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna som en följd av spridningen av coronaviruset, Covid-19. En ökad konsumtion av mat i hemmen påverkade försäljningstillväxten positivt. Vissa verksamheter med exponering mot café och restaurang och gränshandeln samt i flödeslägen där kundtillströmningen minskat markant påverkades dock negativt.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil