Lanserat 2018, omstrukturerat 2019, flera butiker stängda och nu besked om att alla fysiska butiker läggs ned. Det handlar om H&M-satsningen Afound.
I juni 2018 öppnade H&M första butiken i nysatsningen Afound. Det gjorde man på Drottninggatan i Stockholm och med rejäla köer utanför butiken inför invigningen.
Nu är det färdigköat när hela konceptets fysiska format avvecklas.
Redan ett drygt år efter starten – hösten 2019 – meddelade bolaget att man tänkte satsa på i huvudsak digital försäljning.
Sedan dess har man lagt ned butiken på C4 i Kristianstad, den i Nordby i Strömstad och butiken i Göteborg liksom enda butiken utanför Sverige, en i Nederländerna.
Nu skriver Aftonbladet att H&M tänker stänga alla fysiska butiker inom Afound-konceptet och att det ska genomföras redan innan september är förbi.
– Den strategiska inriktningen ligger sedan en tid tillbaka på den digitala delen av verksamheten, där de nu kommer att lägga allt fokus framöver. Som ett led i detta har Afound fattat beslut om att stänga sina fysiska butiker, skriver H&M-gruppen till Aftonbladet.
Det som är kvar att lägga ned är butiken i Malmö samt de tre i Stockholm – Kista, Skärholmen och Drottninggatan.
– Stängningarna berör tyvärr cirka 40 medarbetare totalt. Vi kommer att försöka hitta bästa möjliga lösning för dem, skriver H&M till aftonbladet.se.