Intresset att göra hållbara val i butiken är stort men sex av tio svarande tycker att det är svårt, visar en Norstat-undersökning som gjorts på uppdrag av Systembolaget.
Nu lanserar därför Systembolaget en ny egen märkning för att göra det hållbara valet enklare.
– Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.
Systembolaget växlar upp sitt hållbarhetsarbete med en ny märkning. Det speciella med märkningen Hållbart val är att den omfattar flera viktiga delar av hållbarhet: miljö, klimat och arbetsvillkor. Förändringen lanserades i butikerna den 1 mars 2022.
– Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget, säger Ulf Sjödin.