Unik märkning gör det hållbara valet enklare

Så ser den nya märkningen ut som Systembolaget nu lanserar | Foto: Pressbild Systembolaget
Nu lanserar Systembolaget en ny märkning för att göra det hållbara valet enklare. Det kommer som ett svar på kundernas önskemål om enklare val.

Intresset att göra hållbara val i butiken är stort men sex av tio svarande tycker att det är svårt, visar en Norstat-undersökning som gjorts på uppdrag av Systembolaget.
Nu lanserar därför Systembolaget en ny egen märkning för att göra det hållbara valet enklare.

– Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

Systembolaget växlar upp sitt hållbarhetsarbete med en ny märkning. Det speciella med märkningen Hållbart val är att den omfattar flera viktiga delar av hållbarhet: miljö, klimat och arbetsvillkor. Förändringen lanserades i butikerna den 1 mars 2022.

– Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget, säger Ulf Sjödin.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil