Svenskarnas sötsug ökar under pandemin

Svenskarnas sötsug ökar under pandemin
Chocolate chip cookies är ett av de recept som ökat mest under pandemin. Foto: Pressbild Arla
Mer sugna på sött och onödigheter. Svenskarna under pandemin enligt en ny undersökning. Dessutom småäter vi oftare än tidigare, hävdar Arla.

Mer sugna på sött och onödigheter. Svenskarna under pandemin enligt en ny undersökning. Dessutom småäter vi oftare än tidigare, hävdar Arla.

En av fyra svenskar har ändrat sina matvanor under pandemin och de yngre uppger att de äter mer onyttigt och småäter oftare.
Detta enligt en ny undersökning Arla presenterar där det även framgår att 24 procent av de tillfrågade föräldrarna sällan eller aldrig diskuterar matvanor med sina barn.

Under pandemin har trafiken till Arla.se ökat med 33 procent, vilket motsvarar närmare 12 miljoner fler besökare jämfört med föregående år.
Bland de recept som besökts mest är sex av tio bakrecept och i toppen ser vi bland annat kladdkaka och chokladbollar, vilket man inte ser som en tillfällighet.

– All trafik till Arla.se har ökat det senaste året, och flera av de recept som låg i topp redan innan har ökat allra mest, säger Karin Grandlund som är ansvarig för området matinspiration hos Arla.
– Tydligt blir att många har bakat mer hemma under pandemin, men vi har även sett en stor ökning när det gäller matlagning vilket vi ser positivt på då det tyder på att allt fler lagar mer mat från grunden.

– Däremot oroar vi oss för att onyttiga matvanor ska få fotfäste även efter pandemin, särskilt bland unga, inflikar Granlund.

I en undersökning med 3 500 svarande som Yougov gjort på uppdrag av Arla uppgav 76 procent av de tillfrågade personerna att de tillbringat mer tid i hemmet under pandemin.
Många unga uppgav även att de börjat småäta mer (25 procent) och att de äter mer onyttigt (14 procent).

Läs mer om Arlas undersökning om matvanor i printmagasinet, Butikstrender 6/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil