Nu dricker en av fem mindre mängd alkohol

Nu dricker en av fem mindre mängd alkohol
Vi dricker mindre mängd alkohol under pandemin – och alkoholfri öl säljer alltmer i butik. Foto: Pressbild Carlsberg Sverige
Var tredje svarande har ändrat alkoholvanor under pandemin och var femte minskat sitt intag av alkohol under samma period, enligt en ny undersökning.

Var tredje svarande har ändrat alkoholvanor under pandemin och var femte minskat sitt intag av alkohol under samma period, enligt en ny undersökning.

Det är i Sifos undersökning Dryckeskollen, gjord på uppdrag av Carlsberg, som de nya siffrorna presenteras och som säger att var tredje svarande ändrat sina alkoholvanor under coronapandemin.
21 procent har druckit mindre, 10 procent har druckit mer och 58 procent av de svarande kan tänka sig en vit månad under 2021.

Minskningen av alkoholintaget är för övrigt störst bland de yngre.
35 procent av de svarande som är i åldersgruppen 18-35 år har druckit mindre mängd alkohol under pandemin.

– Alkoholfria alternativ har blivit allt mer populära under senare år och coronapandemin har uppenbarligen fått ännu fler att välja alkoholfritt. Detta syns även i försäljningsstatistiken för alkoholfri öl. Nätförsäljningen av alkoholfri öl har gått upp med över 350 procent sedan mars förra året, säger Carlsberg Sveriges kommunikationschef Henric Byström.

Läs mer om den alkoholfria trenden och kalla drycker i Butikstrender nr 1/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

Nytt bananinitiativ ska mosa matsvinnet

Ett nytt bananinitiativ ska inspirera till att minska matsvinnet. I kampen mot svinnet lanseras nu Bananboken, en receptsamling med svinnsmarta recept.

Skedvi bröd får exklusiv märkning

Skedvi bröd får nu en exklusiv märkning av EU. Efter fyra års arbete får man märkningen ”skyddad geografisk beteckning”, SGB.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil