Ökar midsommarsäljet på mat 900 miljoner

Ökar midsommarsäljet på mat 900 miljoner
Jordgubbar i massor blir det när vi boostar midsommarmaten. Foto: Pressbild Svensk handel
Svensk handels prognos säger att matförsäljningen under midsommarveckan kommer att öka med 14 procent vilket i kronor räknat motsvarar 900 miljoner.

Svensk handels prognos säger att matförsäljningen under midsommarveckan kommer att öka med 14 procent vilket i kronor räknat motsvarar 900 miljoner.

På fredag firas midsommarafton och i vanlig ordning är det klassiska varor som sill, gräddfil, glass och insektsmedel som svenskarna lägger i varukorgen – likväl som, naturligtvis, jordgubbar.
Svensk Handels prognos visar att matförsäljningen under midsommarveckan ökar med 14 procent, motsvarande 900 miljoner kronor.

För många dagligvaruhandlare är midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen.
Sammanlagt är det den fjärde viktigaste högtiden för försäljning och över en tredjedel av alla handlare uppger dessutom att veckan är viktig för verksamheten.

Likt föregående år har pandemin en effekt på våra konsumtionsvanor och resebeteende under sommarmånaderna, vilket gynnar hela detaljhandeln.
I sällanköpsvaruhandeln märks det av att allt fler spenderar semesterveckorna hemma, då delbranscher som byggvaruhandeln och sporthandeln förväntas att fortsatt gå bra. Även vädret har en inverkan på vad vi handlar under semestern, konstaterar Svensk handel.

– Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Svensk handels chefsekonom Johan Davidson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil