Ica ska hjälpa kunder att leva mer hälsosamt

Ica ska hjälpa kunder att leva mer hälsosamt
Icas hållbarhetsdirektör Kerstin Lindvall. Foto: ICA Gruppen
En ny hälsostrategi som ska göra det enklare för kunder att leva hälsosamt – och att äta mer grönt. En sådan landar nu Ica och alla dess koncernbolag.

En ny hälsostrategi som ska göra det enklare för kunder att leva hälsosamt – och att äta mer grönt. En sådan landar nu Ica och alla dess koncernbolag.

Alla bolagen inom Ica-koncernen i Sverige har antagit en ny hälsostrategi som bygger på en ambition att göra det enklare för kunderna att leva hälsosamt, skriver Ica i en pressrelease idag.
Ett av de första målen är att senast 2025 ska kundernas inköp av frukt och grönt motsvara en konsumtion om 500 gram om dagen. Det ska ske genom inspiration och en rad olika åtgärder i butik, kommunikation och genom påverkansarbete, sammanfattar man.

– Sett till vår storlek och närhet till människor har vi ett stort ansvar, men också en stor möjlighet att bidra till en positiv utveckling i samhället. Vi behöver inspirera och göra det enklare för våra kunder att göra hälsosamma val. För att ytterligare stötta våra kunder utvecklar vi även tjänster för att öka våra kunders psykiska välmående, säger Per Strömberg, vd för Ica-gruppen.

– Vi har som mål att senast 2025 ska kundernas inköp av frukt och grönt motsvara en konsumtion om 500 gram om dagen. Vi kommer också att göra insatser för att sänka sockerinnehåll i våra egna märkesvaror med fokus på barn och barnfamiljer, tillägger Icas hållbarhetsdirektör Kerstin Lindvall.

Läs mer om Icas nya hälsostrategi i Butikstrender 2/2021

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil