Midsona ökade vinsten

Midsona redovisar både en ökande omsättning och dito vinst för fjärde kvartalet 2018. Utdelningen till aktieägarna föreslås dock stanna kvar oförändrad på 1:25 per aktie.

Midsona är som bekant det nutida namnet på anrika AB Wilh. Sonesson respektive Midelfart, som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter inom kost, hälsa, naturläkemedel och annat.
Idag är Stena Adactum största ägare i Midsona.

Nu redovisar man en ökande omsättning – plus 9,3 procent till 825 miljoner kr vilket kan jämföras med 755 miljoner kr motsvarande period 2018.
Rörelseresultatet blev 52 miljoner kr att jämföra med 46 och rörelsemarginalen hamnade på 6,3 procent.
Ur detta hamnar Midsona-ledningen nu i att föreslå en aktieutdelning på 1:25.

– Försäljningsmässigt tappade vi i de nordiska länderna under fjärde kvartalet framför allt eftersom vi fortsatt såg en negativ effekt av det avslutade Alpro-avtalet. Undantaget var Danmark, som hade god försäljningstillväxt i perioden, konstaterar vd Peter Åsberg.

– Dessutom var valutakursutvecklingen fortsatt ofördelaktig. Resultatmässigt lyckades vi helt kompensera försäljningstappet och negativa valutaeffekter genom att det nordiska kostnadsbesparingsprogrammet hade god effekt, tillägger Åsberg som säger att genomförda prisökningar kommer att få effekt successivt under första kvartalet 2020.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Skedvi bröd får exklusiv märkning

Skedvi bröd får nu en exklusiv märkning av EU. Efter fyra års arbete får man märkningen ”skyddad geografisk beteckning”, SGB.

Lanserar ny hållbar rostningsteknik

Sucafina, Beyers Koffie och CEE presenterar en ny hållbar rostningsteknik för kaffe. Den presenteras idag och ses som ett stort utvecklingssteg.

Det blir Ica som öppnar hos Sture

Ica Sturehallen. Det blir den butik som någon gång under hösten 2026 ger Sturekvarteret en ny dagligvarubutik och då öppna i Sturegallerian.

Lidl bjuder barn på VM-handbollen

VM i handboll för damer är igång i Göteborg och sponsorn Lidl bjuder nu över 100 barn på möjligheten att vara landslagsstjärnor för en dag.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil