Willys först att nå Bra miljövals nya krav

Willys först att nå Bra miljövals nya krav
Thomas Evertson kan för sitt Willys vara nöjd med att man uppnår Bra miljövals krav. Foto: Pressbild Willys
Willys meddelar att man är den första dagligvarukedjan i Sverige som uppnår de skärpta kraven i Naturskyddsföreningens miljömärkning, Bra miljöval.

Willys meddelar att man är den första dagligvarukedjan i Sverige som uppnår de skärpta kraven i Naturskyddsföreningens miljömärkning, Bra miljöval.

Redan tidigare är Willys butiker märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra miljöval.
Men från 1 januari i år gäller nya, skärpta regler för märkningen och därför har ett omställningsarbete gjorts i alla Willys-butiker.

Resultatet av det är att samtliga butiker fått förnyad licens och att Willys kan meddela att man är den enda kedjan i dagligvaruhandeln där alla butiker lever upp till kriterierna.

Miljökraven i märkningen ses över och skärps regelbundet, för att de märkta butikerna ständigt ska förbättra sitt miljöarbete. I den senaste revideringen har kraven främst koncentrerats på att förbättra de utsatta havsmiljöerna, samt att minska problematiska kemikalier i vår vardag, skriver Willys. 

– Jag är mycket glad och stolt över att alla våra butiker klarat de nya kriterierna och är märkta med Bra miljöval. Märkningen är ett kvitto på vårt hårda arbete för att minska miljöpåverkan från våra butiker och erbjuda våra kunder att lättare kunna göra miljömedvetna val, säger Willys vd Thomas Evertsson.

– Det är glädjande att alla Willys-butiker skruvar upp sitt miljöarbete ytterligare och tar ett stort ansvar för sin miljöpåverkan. Vi hoppas att fler livsmedelsbutiker inspireras att bli Bra Miljöval-märkta för att på så vis bidra till en hållbar framtid, säger Eva Eiderström, som är chef för Bra miljöval hos Naturskyddsföreningen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil