Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både i fysisk butikshandel och inom e-handeln.

Men även om framtidsförväntningarna ökar något generellt så håller de aktiva inom fysisk butik förväntningarna på låga nivåer.
Däremot fortsätter e-handlarna att se ljusare på framtiden ur alla aspekter.

I februari månads handelsbarometer återhämtar sig butikshandeln något när det gäller att tro på framtiden.
Sällanköpshandeln bidrog till att framtidsindikatorn – som mäter tron på framtida försäljning, vilja att anställa och tro på lönsamhet – ökade med en enhet till ett index på 90,2.

– I stora delar av landet har det inte blivit något av den vinter som sport- och klädhandeln så väl hade behövt. Försäljningen av skidor, vinterjackor och handskar har inte tagit fart. Nu blickar butikerna istället fram mot vårförsäljningen och med det kommer nytt hopp, indikerar Karin Johansson, vd för Svensk handel.

Framtidstron bland e-handlarna ligger fortsatt betydligt högre än inom butikshandeln.
I e-handlarnas syn på livet landar framtidsindikatorn på 106,6, 0,1 enhet upp mot månaden innan.

E-handlarna är optimister men konstaterar att tron på den framtida försäljningen sjunker något och lönsamheten står i centrum för många.

– Hård konkurrens och pressade priser gör att det är svårt att omvandla stark försäljning till ökad lönsamhet på nätet. Det är många e-handlare som förr eller senare måste knäcka lönsamhetskoden, säger Karin Johansson.

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch