Framtidstron tillbaka – lite…

Framtidstron i handeln återhämtar sig något, konstaterar Svensk handel i sin barometer där man påpekar att de förväntningarna ökar både i fysisk butikshandel och inom e-handeln.

Men även om framtidsförväntningarna ökar något generellt så håller de aktiva inom fysisk butik förväntningarna på låga nivåer.
Däremot fortsätter e-handlarna att se ljusare på framtiden ur alla aspekter.

I februari månads handelsbarometer återhämtar sig butikshandeln något när det gäller att tro på framtiden.
Sällanköpshandeln bidrog till att framtidsindikatorn – som mäter tron på framtida försäljning, vilja att anställa och tro på lönsamhet – ökade med en enhet till ett index på 90,2.

– I stora delar av landet har det inte blivit något av den vinter som sport- och klädhandeln så väl hade behövt. Försäljningen av skidor, vinterjackor och handskar har inte tagit fart. Nu blickar butikerna istället fram mot vårförsäljningen och med det kommer nytt hopp, indikerar Karin Johansson, vd för Svensk handel.

Framtidstron bland e-handlarna ligger fortsatt betydligt högre än inom butikshandeln.
I e-handlarnas syn på livet landar framtidsindikatorn på 106,6, 0,1 enhet upp mot månaden innan.

E-handlarna är optimister men konstaterar att tron på den framtida försäljningen sjunker något och lönsamheten står i centrum för många.

– Hård konkurrens och pressade priser gör att det är svårt att omvandla stark försäljning till ökad lönsamhet på nätet. Det är många e-handlare som förr eller senare måste knäcka lönsamhetskoden, säger Karin Johansson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil