Postnord når delmål mot fossilfritt 2030

Postnord når delmål mot fossilfritt 2030
”Högsäsong sedan april”, konstterar Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord. Foto: Henrik Ishihara
Hälften av alla varubrev skickas nu fossilfritt, meddelar Postnord som konstaterar att man därmed når ett viktigt delmål inför ett fossilfritt 2030.

Hälften av alla varubrev skickas nu fossilfritt, meddelar Postnord som konstaterar att man därmed når ett viktigt delmål inför ett fossilfritt 2030.

På vägen mot det stora målet – ett fossilfritt 2030 – når alltså Postnord delmålet att hälften av alla varubrev, strax över tio miljoner försändelser årligen, nu skickas fossilfritt.
Postnord påpekar samtidigt att juletid är en viktig period både för konsumenter och företag att fundera över hur man minskar sin klimatpåverkan.

– I år har vi haft högsäsong sedan april. Dygnet efter Black week hade vi 1,3 miljoner varubrev och paket att leverera över hela Sverige och vi kommer se höga volymer resterade delen av året, konstateterar Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.
– Vartannat av dessa små paket, varubreven som vi levererar till en postlåda, är 100 procent fossilfritt från ax till limpa, berättar logistikchefen.

Varubrev är små paket på upp till två kilo som delas ut av brevbärare till mottagarens postlåda eller utanför dörren. Eftersom varubreven följer med på brevbärarnas ordinarie turer ger de ingen extra miljöpåverkan.
Många delas dessutom ut med elfordon eller cykel, och många varubrev transporteras med tåg på längre distanser.

Utöver att hälften av Postnords varubrev idag levereras fossilfritt etablerar företaget nu helt fossilfria stadsdelar, med start på Södermalm i Stockholm och Malmös innerstad – ytterligare ett steg mot målet 2030, skriver företaget i en prssrelease.

– Då vår verksamhet inkluderar transporter av olika slag, jobbar vi ständigt med att minska vår, våra leverantörers och därmed våra kunders miljöbelastning. Något som är extra viktigt att tänka på när e-handeln peakar som aldrig förr, inte minst till följd av coronapandemins effekter, säger Peter Hesslin.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Coop lanserar nytt matkassekoncept

Coop lanserar en ny matkasse där man kan köpa veckans middagar och komplettera med varor ur hela butikens sortiment, utan bindningstider.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil