Dagligvarubutikerna sålde mer under juni

Dagligvarubutikerna sålde mer under juni
Glada som barn? Kanske läget i dagligvarubutikerna i juni. Foto: Pressbild
Försäljningen i dagligvaruhandeln i sin helhet ökade med 1,7 procent under juni 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, visar nya dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln i sin helhet ökade med 1,7 procent under juni 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, visar nya dagligvaruindex.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,7 procent under juni 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, visar dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
Jämfört med föregående fyra månader, då e-handeln stod för all tillväxt, ökade de fysiska butikernas försäljning med 1,0 procent i juni.

– För första gången sedan i januari ser vi nu återigen en positiv tillväxt i den fysiska butiksförsäljningen, medan all tillväxt under föregående fyra månader har skett på nätet, konstaterar Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
– Kanske ser vi en effekt av att kunder nu i högre grad börjar återgå till de fysiska butikerna igen i takt med att vaccinationsgraden ökar och smittspridningen minskar. Värt att nämna i sammanhanget är att juni månad möter starka jämförelsetal, då försäljningen i juni 2020 ökade med hela 6,4 procent, tillägger Brynell.

Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 14,7 procent. Hemleverans ökade med 7,0 procent och upphämtning i butik med 22,9 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 5,4 procent.

– E-handelsandelen var lägre i juni än under det senaste halvåret, men är fortfarande högre än jämfört med samma månad föregående år. Under sommarmånaderna sjunker e-handelsandelen generellt i och med att inköpen i mindre utsträckning planeras, avslutar Karin Brynell.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil