Arla startar digital outlet mot matsvinn

Arla startar digital outlet mot matsvinn
Märkningen ”Ofta bra efter” markerar att exempelvis mjölken håller längre än datumet anger. Foto: Pressbild Arla
För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare, skriver mejerijätten i ett pressmeddelande.

För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare, skriver mejerijätten i ett pressmeddelande.

Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter.

En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.

Matsvinn är en av de stora klimatbovarna. I Sverige kastas 30-35% av all mat som produceras, hävdar Arla.

Mjölk, yoghurt och andra mejerivaror är färskvaror med ett bäst-före datum som sätts efter de regler som finns för livsmedelstillverkning.

För två år sedan lanserade Arla märkningen ”Ofta bra efter” för att markera att till exempel yoghurten har en betydligt längre hållbarhet än vad bäst-före datumet anger och att man kan lukta, titta och smaka på produkten för att avgöra om den är ätbar.

Arla har genomfört en YouGov-undersökning där 3 500 personer har svarat på frågor om bland annat matsvinn. Svaren visar att nära sju av tio svenskar använder lukt och smak när de avgör om produkterna är färska. Endast sex procent uppger att de kastar maten samma dag de går ut. 

– Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst-före datum. Allt med målet att minimera matsvinnet, säger Magnus Cohen ansvarig för kundservice på Arla.

Denna nya digitala outlet riktar sig mot butiker och restauranger.

Arla har under lite drygt ett års tid haft ett pilotprojekt där vi testat att sälja produkter med kortare tid till bäst-före datum till en handfull butiker i bland annat Åkersberga, Kalmar och Jönköping.

– Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet, avslutar Magnus Cohen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil