Fyra av tio planerar matinköpen bättre

Fyra av tio planerar matinköpen bättre
Foto: Mostphotos
Fyra av tio svarande i en ny undersökning från Livsmedelsföretagen planerar matinköpen bättre och en av fyra har minskat sitt matsvinn under pandemin.

Fyra av tio svarande i en ny undersökning från Livsmedelsföretagen planerar matinköpen bättre och en av fyra har minskat sitt matsvinn under pandemin.

En av sex säger att de har ätit mer hälsosamt under pandemin än innan. Dessutom har en av tre motionerat mer, hävdar samma undersökning.
– En positiv effekt av vår påtvingade hemmatid är att vi fått mer tid att tänka på hur och vad vi konsumerar. Mer strukturerade matinköp, fler långkok och överlag mer experimentlusta i köket, menar Jimmy Sandell som är kommunikationschef hos Livsmedelsföretagen.

– Men för att utvidga antalet paradrätter krävs ny inspiration, vilket vi även ser i årets undersökning där varannan svensk svarar att de är mest intresserade av lära sig nya recept. Vi ser också ett i minskat matsvinn som en naturlig följd av bättre planering och fler matlådor, tillägger han.

Det viktigaste vid matinköp är att det är svenskproducerat och att produkterna är hälsosamma och nyttiga.
En klar majoritet av de som svarat anger att de tänker på hälsoaspekter när de handlar sin mat – samtidigt som svarande i åldern 18-39 år visar stort intresse för hur livsmedel produceras och vad de har för klimatpåverkan.

Intresset för matens påverkan på hälsa och klimat speglas även i att mer än varannan svarande anger att de är oroliga för att maten de äter är dålig för hälsan och att 43 procent svarar att de är oroliga för att den har negativ klimatpåverkan. En oro som i båda fall ökat från tidigare år.

– Det ökade intresset för matens effekt på hälsa och klimat är i samklang med tidigare undersökningar vi genomfört. Det ökade intresset för hälsa och hållbarhet ur ett bredare perspektiv är något som ligger i linje med svenska livsmedelsproducenters prioriteringar och hur de arbetar, konstaterar Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig hos Livsmedelsföretagen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil