Fyra av tio planerar matinköpen bättre

Fyra av tio planerar matinköpen bättre
Foto: Mostphotos
Fyra av tio svarande i en ny undersökning från Livsmedelsföretagen planerar matinköpen bättre och en av fyra har minskat sitt matsvinn under pandemin.

Fyra av tio svarande i en ny undersökning från Livsmedelsföretagen planerar matinköpen bättre och en av fyra har minskat sitt matsvinn under pandemin.

En av sex säger att de har ätit mer hälsosamt under pandemin än innan. Dessutom har en av tre motionerat mer, hävdar samma undersökning.
– En positiv effekt av vår påtvingade hemmatid är att vi fått mer tid att tänka på hur och vad vi konsumerar. Mer strukturerade matinköp, fler långkok och överlag mer experimentlusta i köket, menar Jimmy Sandell som är kommunikationschef hos Livsmedelsföretagen.

– Men för att utvidga antalet paradrätter krävs ny inspiration, vilket vi även ser i årets undersökning där varannan svensk svarar att de är mest intresserade av lära sig nya recept. Vi ser också ett i minskat matsvinn som en naturlig följd av bättre planering och fler matlådor, tillägger han.

Det viktigaste vid matinköp är att det är svenskproducerat och att produkterna är hälsosamma och nyttiga.
En klar majoritet av de som svarat anger att de tänker på hälsoaspekter när de handlar sin mat – samtidigt som svarande i åldern 18-39 år visar stort intresse för hur livsmedel produceras och vad de har för klimatpåverkan.

Intresset för matens påverkan på hälsa och klimat speglas även i att mer än varannan svarande anger att de är oroliga för att maten de äter är dålig för hälsan och att 43 procent svarar att de är oroliga för att den har negativ klimatpåverkan. En oro som i båda fall ökat från tidigare år.

– Det ökade intresset för matens effekt på hälsa och klimat är i samklang med tidigare undersökningar vi genomfört. Det ökade intresset för hälsa och hållbarhet ur ett bredare perspektiv är något som ligger i linje med svenska livsmedelsproducenters prioriteringar och hur de arbetar, konstaterar Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig hos Livsmedelsföretagen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil