En växande marknad med unga i förarsätet
Alkoholfritt är inte längre ett undantag det är en global megatrend. Under 2024 nådde marknaden för alkoholfria drycker ett värde på närmare 32 miljarder dollar, dubbelt så mycket som för bara några år sedan. Bakom utvecklingen står framför allt Generation Z och Millennials, som söker smakfulla, hälsosamma och lättillgängliga alternativ för en modern livsstil.
Särskilt populära är så kallade RTD-drycker (Ready to Drink) färdigblandade cocktails på burk eller flaska. De erbjuder bekvämlighet, stil och upplevelse i ett något konsumenterna förväntar sig i butik idag.
– Den växande efterfrågan på bekvämlighet, hälsosammare val och nya smaker skapar enorma möjligheter för alkoholfritt i dagligvaruhandeln, säger Morten Sørensen, grundare av ISH.
ISH Mojito en bästsäljare med prisbelönt smak
Mojito är en av världens mest älskade drinkar. ISH har skapat en alkoholfri version med toner av ljus rom, lime från Mexiko och grönmynta från Marocko. Drycken har belönats med förstapris på Bartender Spirits Awards och är redan en bästsäljare i flera butikskedjor.
ISH Spritz citrusfrisk klassiker i modern tappning
Med naturliga ingredienser som kvassia, gentianarot, kanel, citron, apelsin och mandarin erbjuder ISH Spritz en bitter och uppfriskande smakupplevelse. Den innehåller hälften så många kalorier som en traditionell spritz utan att kompromissa med smaken.
ISH Spritz och Mojito säljs i burkformat för cirka 20–30 kronor och finns hos City Gross, Hemköp, Coop, ICA och Systembolaget. Produkterna passar perfekt i sommarens dryckeshylla för kunder som söker ett alkoholfritt men smakfullt alternativ.
Om ISH
Företaget grundades i Köpenhamn 2018 med visionen att främja medvetet drickande utan att tumma på smak eller upplevelse. Sortimentet omfattar alkoholfria viner och spritsorter från gin och rom till agave samt färdigblandade cocktails som G&T, Lime Daiquiri och Mojito. ISH finns idag i över 15 länder och är medgrundare till branschorganisationen ANBA (Adult Non-alcoholic Beverage Association).