Ska sluta slänga miljontals varor

Ska sluta slänga miljontals varor
Foto: Mostphotos
Efter hård kritik mot Amazon meddelar företaget nu att man ska börja med fyndvaror och sluta med att helt i onödan slänga miljontals produkter.

Efter hård kritik mot Amazon meddelar företaget nu att man ska börja med fyndvaror och sluta med att helt i onödan slänga miljontals produkter.

Amazon har kritiserats hårt utifrån många sakliga utgångspunkter och i juni i år fick kritiken nytt fokus då brittiska ITV visade hur amazon slänger miljontals fullt fungerande varor.
Det kunde i Storbritannien handla om 124 000 varor under en vecka, visade kanalen.

Kritiken blev naturligtvis hård mot detta monumentala slöseri i en tid där den globala debatten handlar om hållbarhet och klimatfrågor.
Nu böjer sig Amazon för opinionsstormen och inför ett nytt system för att minska produktsvinnet.

I Storbritannien inför man programmet ”Grade and resell”, som sedan ska rullas ut i USA och under 2022 i Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike.
Det handlar ett program för att kunna sälja returer och använda varor som liknar vad många svenska e-handlare har.

Kunder ska även kunna markera varor som får gå till olika välgörande ändamål, även det en del av de nya programmen.
– När de rullats ut till fullo så förväntar vi oss att dessa program kommer att ge mer än 300 miljoner produkter ett nytt liv varje år, säger Amazon i ett uttalande.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil