Ska sluta slänga miljontals varor

Ska sluta slänga miljontals varor
Foto: Mostphotos
Efter hård kritik mot Amazon meddelar företaget nu att man ska börja med fyndvaror och sluta med att helt i onödan slänga miljontals produkter.

Efter hård kritik mot Amazon meddelar företaget nu att man ska börja med fyndvaror och sluta med att helt i onödan slänga miljontals produkter.

Amazon har kritiserats hårt utifrån många sakliga utgångspunkter och i juni i år fick kritiken nytt fokus då brittiska ITV visade hur amazon slänger miljontals fullt fungerande varor.
Det kunde i Storbritannien handla om 124 000 varor under en vecka, visade kanalen.

Kritiken blev naturligtvis hård mot detta monumentala slöseri i en tid där den globala debatten handlar om hållbarhet och klimatfrågor.
Nu böjer sig Amazon för opinionsstormen och inför ett nytt system för att minska produktsvinnet.

I Storbritannien inför man programmet ”Grade and resell”, som sedan ska rullas ut i USA och under 2022 i Tyskland, Spanien, Italien och Frankrike.
Det handlar ett program för att kunna sälja returer och använda varor som liknar vad många svenska e-handlare har.

Kunder ska även kunna markera varor som får gå till olika välgörande ändamål, även det en del av de nya programmen.
– När de rullats ut till fullo så förväntar vi oss att dessa program kommer att ge mer än 300 miljoner produkter ett nytt liv varje år, säger Amazon i ett uttalande.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stark rapport från Clas Ohlson

Clas Ohlson redovisar en stark försäljningsutveckling och förbättrad lönsamhet. ”Lyckats imponerande”, betygsätter koncernchefen.

Karin Andrén ny HR-direktör hos Ica

Karin Andrén har fått jobbet som HR-direktör hos Ica-gruppen. Hon har tidigare jobbat i HR-sammanhang för H&M där hon varit sedan 2011.

Åtta av tio vill ha fysiska julkort

I en undersökning som Postnord presenterar säger åtta av tio svarande lämpligt nog att de helst vill ha julkort och julhälsningar i postlådan.

Hammars julmust vann litet jultest

När Aftonbladet lät elva personer göra ett blindtest av julmust fick Hammars bryggeris julmust med kardemummasmak störst bifall.

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil