Arla investerar fett mycket i Götene

Arla investerar fett mycket i Götene
Här vid mejeriet i Götene gör Arla en satsning 2021 och investerar 95 miljoner kr. Foto: Pressbild Arla
Arla investerar 95 miljoner kr i mejeriet i Götene för att säkra och höja kapaciteten i smör- och matfettsproduktionen liksom effektiviteten.

Arla investerar 95 miljoner kr i mejeriet i Götene för att säkra och höja kapaciteten i smör- och matfettsproduktionen liksom effektiviteten.

Arla meddelar att man under 2021 kommer att investera 95 miljoner kr i Götene-mejeriet för att säkra smör- och matfettsproduktionen framgent.
– På mejeriet i Götene produceras våra klassiska produkter Bregott och Svenskt smör som säljs över hela landet. Arla framtidssäkrar mejeriet med denna stora investering och höjer effektiviteten och kapaciteten, säger Marika Lifbom som är senior mejerichef vid Arlas mejeri i Götene.

Varje år producerar mejeriet i Götene 56 000 ton smör och matfett. Arla gör nu en strategisk investeringen på 95 miljoner kronor i delar av produktionsprocessen.
Bland annat innebär det en ny effektivare utrustning för att kärna smör, nya silos samt effektivisering av rengöringen. Projektet beräknas pågå under 2021-2022.

– Vi har planerat för det här projektet under en längre tid. Installationen är komplex eftersom mjölk och grädde kontinuerligt levereras till siten och produktionen inte får avstanna. Vi vill försäkra oss om att svenska hushåll inte ska behöva gå en dag utan Bregott på frukostborden, säger Marika Lifbom.

Utöver produkter som Bregott, Svenskt smör och flytande Smör & rapsolja tillverkas även ost och andra mejeriprodukter på Götene mejeri.
Mejeriet är en av två buffertanläggningar i Sverige vilket innebär att det finns kapacitet för att ta emot mer mjölk och grädde om det skulle uppstå något problem på Arlas andra mejerier.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil