Årets kosläpp blir digitalt

När Corona slår till låter inte Arla smittan Ko-råna oss på kosläppet utan gör det digitalt. | Foto: Pressbild
Restriktionerna kring coronapandemin gör att Arlas bönder inte kan genomföra årets kosläpp i normala former. I år blir kosläppen istället digitala.

Arlas kosläpp runt om i landet lockar vanligtvis upp emot 200 000 besökare.
Restriktionerna kring corona gör att Arla i år istället bjuder in till livesända kosläpp från tre olika gårdar. På lördag skuttar de första kossorna ut. Traditionen med bullar till mjölken vid kosläppsbesöket upprätthålls genom samarbete med lokala bagerier.
Totalt kommer 25 000 kanelbullar att delas ut, vilka i år istället får avnjutas framför skärmen.

– Denna speciella vår har verkligen vänt upp och ner på mycket. Men vi är entusiastiska över att dela denna nya form av kosläpp med allmänheten. Bland annat kommer vi fästa Gopro-kameror, eller som vi kallar det ”Kopro”, på några av kossorna så att publiken får uppleva det ur deras perspektiv, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet hos Arla.

Livesändningarna kommer att ske den 25 april, 2 maj och 9 maj från tre Arlagårdar. Den första sker från en gård i söder, följt av en gård i mellersta Sverige och den sista sändningen sker från en av de mer nordliga Arlagårdarna.

– Mjölk, bulle och kosläpp hör ihop med våren. För att inte helt släppa på traditionerna kommer vi att bjuda på 25 000 bullar från lokala bagerier. Vi syns och möts i nya former på kosläppen i år, säger Fredrik Larm, eventansvarig hos Arla.

Dagen innan respektive kosläpp är det möjligt att besöka ett av de lokala konditorier och bagerier som Arla samarbetar med i den region där det aktuella kosläppet livesänds för att hämta bullar till mjölken.

Här finns det mer information om kosläppen, vilka konditorier och bagerier som bjuder på bullar, samt möjlighet att se de livesända kosläppen: www.arla.se/livekoslapp 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood satsar på bananmognad

Jämnare mognad, bättre kvalitet och mindre svinn. Det är resultatet av Greenfoods nya bananmognadsanläggning som just nu byggs i Helsingborg.

Grytor bra för mage och tuffa tider

Plånboksvänliga, värmande grytor fungerar perfekt både som lunchmatlåda och för söndagsmiddag, svarar många i en ny undersökning.

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil