Arla räddar tre ton mat om dagen

Foto Pressbild
Arla har räddat närmare 1 800 ton mat sedan början av 2021 och inför Internationella matsvinnsdagen vill man nu sporra fler att minska svinnet.

Tillsammans med kunder och konsumenter har Arla räddat närmare 1 800 ton mat sedan början av 2021 genom initiativet Arla Deals, skriver företaget 
– I samband med Internationella matsvinnsdagen vill vi tipsa konsumenter om hur de kan slänga mindre mat, minska sin klimatpåverkan och samtidigt spara pengar, säger Arla Sveriges hållbarhetschef Victoria Olsson.

Varje år slängs cirka 35 kilo ätbar mat per person och år i Sverige*. Det innebär en stor påverkan på klimatet och gräver även djupa hål i plånboken. 
För en familj på fyra personer motsvarar matsvinnet flera tusen kronor om året. Pengar som skulle kunna göra stor skillnad för många människors privatekonomi nu när matpriserna stiger. 

För att minska matsvinnet öppnade Arla för snart två år sedan en digital outlet – Arla Deals – där mejeriprodukter med kortare datum säljs för ett rabatterat pris till butiker och restauranger. 
Sedan början av 2021 har närmare 1 800 ton mat räddats genom initiativet, det motsvarar nästan tre ton mat per dag.  

– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att tänka hållbart. Vi ser hela tiden över hur vi kan minska vår klimatpåverkan, från ko till konsument. Med Arla Deals kan vi tillsammans med våra kunder inom storkök och dagligvaruhandel minska matsvinnet och bidra till att maten som produceras äts upp. Det är en stor vinst, säger Victoria Olsson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil