H&M och Ikea agerar om återvunnen textil

H&M och Ikea agerar om återvunnen textil
Foto: H&M Group
H&M och Ikea har startat ett samarbete i en storskalig studie för att undersöka möjligheter och utmaningar kring återvunnen textil.

H&M och Ikea har startat ett samarbete i en storskalig studie för att undersöka möjligheter och utmaningar kring återvunnen textil.

H&M och Ikea har båda som mål att man enbart ska använda 100 procent återvunnet eller på andra sätt hållbart material senast år 2030.
Som ett led i det har man tillsammans gjort en storskalig studie inom möjligheter och utmaningar kring återvunnen textil.

– Det krävs ett branschsamarbete för att vi ska kunna lösa utmaningar och för att företag ska kunna övergå till cirkulära affärsmodeller. Den här studien har öppnat nya dörrar och ger oss möjligheten att dela insamlad data via en digital plattform och på så vis skapa transparens och öka kunskapen. Datan stöder oss även i nästa steg på resan mot att endast använda återvunnet och förnybart material, säger Mirjam Luc, projektledare för återvunna textilier på Ikea, i pressreleasen.

I studien har man gjort tester av bomulls-, ull- och polyesteravfall efter konsumtion och totalt har drygt 70 000 artiklar ingått i undersökningen.

– För att bli helt cirkulära och framtidssäkra nya produkter måste man undvika kemikalier från början. Endast genom ett branschsamarbete och en transparent, harmoniserad metod för riskbedömning gällande alla kemikalier och material kan vi vara proaktiva och säkra en giftfri framtid, säger Linn Farhadi som är projektledare hos H&M Group för återvunna textilier.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil