Axfood tar täten i e-handeln

Dagligvaror stiger snabbt nu inom e-handeln.. | Foto av Robert Johansson
Lästid: < 1 minut
Dagligvaror stiger snabbt nu inom e-handeln i coronaspåren och Axfood har den högsta andelen bland dagligvaruhandelns kedjor – Coop den lägsta.

Dagligvaruleverantörernas förening, DLF, presenterar nu rapporten Dagligvaror online för första kvartalet i år, statistik GfK sammanställt på DLF:s uppdrag.
Enligt denna sker nu 5,5 procent av försäljningen inom FMCG, Fast moving consumer goods, online.

Av de stora kedjorna har Axfood den högsta andelen med 6,3 procent av sin försäljning inom FMCG online och med Bergendahls med 5,2 procent som tvåa. Icas online-andel stannar vid 3,5 procent men då slår man ändå jumbon Coop som inte har högre andel än 2,6 procent.

I rapporten talar man också om vilka varugrupper som har högst andel försäljning online inom dagligvaruhandelns kedjor första kvartalet 2020.
Här ser du topplistan över vilka varor som januari-mars hade högst andel av sin försäljning online.

Tio i topp i andel online kvartal 1 2020
Solprodukter (62,0 procent)
Hudkräm (29,3 procent)
Ansiktsrengöring (21,9 procent)
Styling (17,3 procent)
Tandstickor/tandtråd (15,0 procent)
Hundmat (14,1 procent)
Sötningsmedel (12,8 procent)
Snus (12,4 procent)
Kattmat (11,8 procent)
Munvatten (10,9 procent)

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil