E-handel lockar flest

Utbildningar inom e-handel är de mest populära hos yrkeshögskolan just nu. | Foto: MostPhotos
Lockad av att jobba inom e-handel? Det är du inte ensam om i så fall. De utbildningarna är de mest populära hos yrkeshögskolan som nu lockar alltfler

Antalet sökande till yrkeshögskolan ökar kraftigt. För 2019 handlade det om en ökning med 22 procent. Totalt har nu 70 700 personer sökt av vilka 53 000 är behöriga för utbildningarna.

Under många år har ett traditionellt drömjobb lockat flest sökande per plats – nämligen lokförarutbildningen.
Men antalet platser på den utbildningen har byggts ut och därmed har antalet sökande per plats sjunkit, trots att utbildningen fortsatt är ytterst populär.

Nu är det istället utbildningar för jobb inom e-handeln som är de mest populära mätt som antal sökande per plats.
E-commerce manager och digital marknadsförare är de två utbildningar på yrkeshögskolan som är svårast att komma in på.

– Redan innan coronakrisen fanns en tydlig trend med växande e-handel och nya affärsmodeller som utmanar den fysiska butiken och traditionella handeln, säger analytikern Linda Wiklund på Myndigheten för yrkeshögskolan i Handelsrådets aprilbrev.
– Även om det är för tidigt att säga vad krisen kommer leda till på sikt ser vi nu förändrade köpbeteenden som kan leda till att ännu fler väljer att handla på nätet. Detta kan i sin tur leda till att fler vill driva företag och verksamheter inom e-handel, funderar hon.

– E-handeln är en attraktiv bransch som kommer att fortsätta att växa. På lång sikt kan kompetensbehovet förändras då AI kan komma att få en viktigare roll, påpekar Linda Wiklund.
I höst startar 1 000 YH-utbildningar runt om i landet. De fem populäraste ser du i listan nedan.

Yrkeshögskolans populäraste utbildningar

1. E-commerce manager 5,2
2. Digital marknadsförare 4,8
3. Tandsköterska 4,4
4. Inköpare 4,3
5. Behandlingspedagog, 4,1
Siffrorna anger behöriga sökande per plats på utbildningar med mer än 200 platser. Källa. Handelsrådet

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil