E-handelns andel av julklappar 57 procent

E-handelns andel av julklappar 57 procent
Elisabeth Hansson, chef för brevaffären hos Postnord Sverige. Foto: Postnord

20 procent fler fysiska julkort och 57 procent av julklapparna via e-handel. Två färska siffror som Postnord redovisar dagen innan julafton.

I år har svenskarna skickat 18,8 miljoner julkort, enligt Postnords julkortsprognos.
Det är en rejäl ökning från förra årets 14,5 miljoner och naturligtvis en av många följder av att vi inte kan träffas under normala former.

Samma sak gäller julklappsinköpen som vi av pandemiskälen tvingas ändra rutinerna för.
Enligt Postnord är e-handelns andel av julklappsköpen nu 57 procent.

Julkortsskickandet har minskat under en rad år, precis som andra typer av fysiska brev. 2020 har varit ett annorlunda år på många sätt, och för första gången på decennier ökar antalet skickade julkort stort.

– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, för att hålla traditionen levande och ha kontakt med våra nära och kära. Det är viktigt för många av oss, och det har helt tydligt varit extra viktigt just i år när vi inte haft möjlighet att träffas som vi brukar, säger Elisabeth Hansson, chef för brevaffären hos Postnord Sverige.

Ett alternativt sätt att skicka julkort är tjänster där digitala bilder omvandlas till kort på papper som skickas till mottagarens postlåda. I år skickades nästan 1,3 miljoner av ”Postnords riktiga vykort” under perioden 1–21 december, 110 procents ökning jämfört med motsvarande period 201.
Och i år är största gruppen köpare personer i åldern 55-64 år medan det förra året mest handlade om 24-34-åringar.

E-handlade julklappar ökar stadigt år från år. Fram till den 16 december i år hade svenskarna e-julhandlat för 11 miljarder kronor, enligt Postnord.
En fjärdedel har gjort alla sina julklappsinköp på nätet och mer än varannan svensk har gjort minst 80 procent av sina inköp online. Totalt uppgav konsumenterna att de julhandlat för 19 miljarder fram till den 16 december.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform
Vegetariskt bacon nysatsning av Tulip

Vegetariskt bacon nysatsning av Tulip

Danish crown foods Sweden lanserar vegetariskt bacon, gjort på potatis och ärtor och en del av företagets klimatmål och vilja till bredare sortiment.

Snällare och godare ledare med en hund?

Snällare och godare ledare med en hund?

Royal canin, som tillverkar hundmat, hälsar Joe Biden välkommen till Vita huset – men utan de politiska undertonerna. Det handlar om Champ och Major…

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

Osäker kunskap om val av hälsosam mat

En undersökning Brödinstitutet låtit göra visar att många är osäkra och har dålig kunskap om vilken mat som egentligen är hälsosam och klimatsmart.

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

4,5 miljoner kr till Bris från Circle K

Tre kampanjer under 2020 och ett gott resultat. Circle K kan nu tillsammans med sina kunder lämna över drygt 4,5 miljoner insamlade kronor till Bris.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.