E-handelns andel av julklappar 57 procent

E-handelns andel av julklappar 57 procent
Elisabeth Hansson, chef för brevaffären hos Postnord Sverige. Foto: Postnord
20 procent fler fysiska julkort och 57 procent av julklapparna via e-handel. Två färska siffror som Postnord redovisar dagen innan julafton.

20 procent fler fysiska julkort och 57 procent av julklapparna via e-handel. Två färska siffror som Postnord redovisar dagen innan julafton.

I år har svenskarna skickat 18,8 miljoner julkort, enligt Postnords julkortsprognos.
Det är en rejäl ökning från förra årets 14,5 miljoner och naturligtvis en av många följder av att vi inte kan träffas under normala former.

Samma sak gäller julklappsinköpen som vi av pandemiskälen tvingas ändra rutinerna för.
Enligt Postnord är e-handelns andel av julklappsköpen nu 57 procent.

Julkortsskickandet har minskat under en rad år, precis som andra typer av fysiska brev. 2020 har varit ett annorlunda år på många sätt, och för första gången på decennier ökar antalet skickade julkort stort.

– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, för att hålla traditionen levande och ha kontakt med våra nära och kära. Det är viktigt för många av oss, och det har helt tydligt varit extra viktigt just i år när vi inte haft möjlighet att träffas som vi brukar, säger Elisabeth Hansson, chef för brevaffären hos Postnord Sverige.

Ett alternativt sätt att skicka julkort är tjänster där digitala bilder omvandlas till kort på papper som skickas till mottagarens postlåda. I år skickades nästan 1,3 miljoner av ”Postnords riktiga vykort” under perioden 1–21 december, 110 procents ökning jämfört med motsvarande period 201.
Och i år är största gruppen köpare personer i åldern 55-64 år medan det förra året mest handlade om 24-34-åringar.

E-handlade julklappar ökar stadigt år från år. Fram till den 16 december i år hade svenskarna e-julhandlat för 11 miljarder kronor, enligt Postnord.
En fjärdedel har gjort alla sina julklappsinköp på nätet och mer än varannan svensk har gjort minst 80 procent av sina inköp online. Totalt uppgav konsumenterna att de julhandlat för 19 miljarder fram till den 16 december.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil