Ger 20 miljoner till Majblomman

Ger 20 miljoner till Majblomman
Mathilda Westerman, Majblomman i Stockholm, och Magnus Moberg, Ica-handlarna. Foto: Pressbild Ica

Sveriges Ica-handlare donerar 20 miljoner kr till Majblomman, bland annat med hänvisning till att barn drabbas hårt under den pågående pandemin.

Barnen drabbas just nu hårt i den pågående pandemin, påpekar organisationen Sveriges Ica-handlare som därför beslutat donera 20 miljoner kr till Majblomman.

Organisationen är en livlina för barn i ekonomisk utsatthet i deras vardag och noterar ett drastiskt insamlingstapp i år, påpekar man.

Stödet från Sveriges 1 500 Ica-handlare ska oavkortat gå till det som barn annars skulle gått miste om, skriver Ica-handlarna.

Det innebär att Majblomman, trots pandemin, kan dela ut stöd till kläder och skor, aktiviteter och fritidsutrustning till behövande familjer över hela landet, påpekar man.

– Som Ica-handlare finns vi mitt i samhället och upplever just nu en ökande press på utsatta grupper och inte minst barnfamiljer på grund av pandemin. Det engagemang Majblomman visar lokalsamhället ligger väldigt nära vår egen historia och värdegrund och att stötta deras viktiga arbete känns rätt på alla sätt, säger Magnus Moberg som är ordförande för ica-handlarnas förbund.

Vart tionde barn i Sverige lever i ekonomisk utsatthet, påpekar Tove Lindahl Greve som är generalsekreterare för Majblomman.

– De barnen betalar ett högt pris i skuggan av pandemin samtidigt som vi har tvingats ställa in den traditionella majblommeförsäljningen, konstaterar hon.

– Tack vare Ica-handlarnas donation på 20 miljoner kronor kan vi trots allt dela ut lika mycket pengar till barn som vi gjorde 2019. Varenda krona blir till kläder, skor, fritidsaktiviteter och annat som barn behöver, tillägger Lindahl Greve.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Coop kampanjar med humortrio

Coop fixar festen tillsammans med IJustWantToBeCool, humortrion som i tre Youtube-kanaler har en miljonpublik.

Billigast att köpa storpack på nätet

Dyrt snus? Absolut. Men när Norstat undersöker saken på uppdrag av Snusbolaget är resultatet att man kan tjäna rejält på att handla på nätet.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil