Stark tillväxt för Matsmart

Matsmart är nätbutiken som satsar på att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts. | Foto av Björn Wedin
Snabbt växande verksamhet. Ökad omsättning. Mer räddad mat. Positiva siffror för Matsmart som nu även ser lönsamhet och positiva siffror på sikt.

Matsmart är nätbutiken som satsar på att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts. Det har visat sig vara en affär i tiden och för fjolåret ökade Matsmart omsättningen med 35 procent.
274 miljoner kr i omsättning 2018 blev 371 miljoner kr under 2019.

Efter finansiella poster stannade förlusten förra året på minus 98 miljoner kr.
Under året lanserade man konceptet i Danmark under varumärket Motatos och i april utvidgade man verksamheten genom att etablera sig i Tyskland.

– 2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus; för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader, skriver vd Karl Andersson i en pressrelease.

– Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat”

Lager och logistik har fått stora investeringar under coronapandemin vilket gör att företaget, som förra året sålde 5 047 ton mat som annars blivit svinn, ser sig som väl rustat för den fortsatta verksamheten.
– Sammantaget har detta lett till en mer robust organisation, rustad för att klara av snabbare tillväxt med bibehållna kostnadsnivåer, är Karl Anderssons kommentar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200