Stor minskning av Willys matsvinn 2020

Stor minskning av Willys matsvinn 2020
Foto: Willys
Willys har som mål att halvera sitt matsvinn och skriver idag att man, med förra årets goda resultat på området, är på god väg i riktning mot målet.

Willys har som mål att halvera sitt matsvinn och skriver idag att man, med förra årets goda resultat på området, är på god väg i riktning mot målet.

Idag slängs ungefär var fjärde matkasse i stället för att ätas upp, skriver Willys som alltså har som målsättning att halvera sitt matsvinn.
Under 2020 gav arbetet goda resultat och man är nu på god väg mot målet, är sammanfattningen i pressreleasen.

– I Willys butiker kasserades cirka 2 000 ton mindre mat 2020 jämfört med året innan – detta trots att kedjans försäljning under motsvarande period ökade. Willys matsvinn ligger nu på lite drygt 1 procent av omsättningen, vilket är mycket lågt jämfört med branschen, skriver företaget.

Förändringen beror bland annat på en rad riktade initiativ som lanserats för att minska matsvinnet. Utförsäljningen av fyndlådor med frukter och grönsaker med smärre skönhetsfel eller hög mognadsgrad har gjort att 600 ton frukt och grönt räddats från sopcontainern under 2020.
230 000 fyndlådor med frukt och grönt såldes i Willys butiker under 2020.

Även brödsvinnet minskade rejält, med hela 20 procent, under 2020. En bidragande faktor till det är att butiksbakat dagsfärskt bröd sålts ut på kvällen och att bröd med kort datum prissänkts, analyserar Willys.

– Vi ser att våra kunder är betydligt mer medvetna om problematiken med matsvinn nu jämfört med för några år sedan. Det är många som vill hjälpa till och rädda mat med skönhetsfläckar eller som håller på att gå ut i datum. Våra svinnsmarta erbjudanden och fyndlådor har blivit väldigt populära, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig hos Willys.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil