Fler unga vill värna svenska jordbruket

Fler unga vill värna svenska jordbruket
Isabel Moretti, vd för Svenskt kött. Foto: Svenskt kött
Ungdomar 15-24 år vill i allt högre grad värna om det svenska jordbruket, indikerar en ny undersökning som gjorts inom ramen för Ungdomsbarometern.

Ungdomar 15-24 år vill i allt högre grad värna om det svenska jordbruket, indikerar en ny undersökning som gjorts inom ramen för Ungdomsbarometern.

Generation Z vill värna om det svenska jordbruket, hävdar Ungdomsbarometern utifrån 1 128 svarandei en ny undersökning.
Sedan 2008 har andelen unga som svarat i motsvarande undersökningar och som vill värna om jordbruket ökat markant.
Under den perioden har den andelen gått från 40 till 69 procent av de svarande.

58 procent av de som svarat här tycker Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel.
– Vi har haft flera dramatiska händelser under de senaste åren som den extrema torkan 2018 och nu pandemin som så klart påverkar samhällets syn på självförsörjning, påpekar Isabel Moretti som är vd för Svenskt kött.
– Det som är slående i den här undersökningen är att vi ser så tydligt att särskilt den yngre generationen blir mer medvetna om vår sårbarhet och att det är viktigt att värna vår egen matproduktion, tillägger hon.

Unga fortsätter också att generellt ha en positiv syn på svensk mat. Åtta av tio svarande anser att svenska livsmedel håller högre kvalitet än importerade.
Och att maten är svensk (58%) är, tillsammans med klimatsmart (69%) och ekologisk (62%), vad dessa unga svarande främst associerar med hållbar mat.
Antalet svarande som väljer att äta svenskproducerat i möjligaste mån har också ökat kraftigt sen 2016, från 15 procent till 40 procent.

– Att välja svensk mat har länge varit viktigt för unga och det primära förhållningssättet unga har till vad de äter – att det ska vara svenskproducerat i möjligaste mån. Det handlar dels om en kvalitetssäkring, men också om att värna om miljö och klimat, varför vi samtidigt ser så höga andelar unga som också väljer klimatsmart och ekologiskt, konstaterar Sara Fröhling Lind som är projektledare för Ungdomsbarometern.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200