Orklas plastrapport ska bli årligt grepp

Orklas plastrapport ska bli årligt grepp
Orkla tar grepp om plasten i våra förpackningar i nya Plastrapporten. Bild: Illustration Orkla Sverige
Orkla Sverige tar ett nytt grepp i plastfrågan kring våra förpackningar genom en ny rapport – Plastrapporten – som ska bli årligen återkommande.

Orkla Sverige tar ett nytt grepp i plastfrågan kring våra förpackningar genom en ny rapport – Plastrapporten – som ska bli årligen återkommande.

Orkla Sverige presenterar nu för första gången Plastrapporten. Plastrapporten 2021 belyser det svenska systemet för plaståtervinning och förutsättningarna för förpackningar med mindre miljöpåverkan.
Med rapporten hoppas företaget belysa förutsättningarna för och vägarna till ett cirkulärt system i Sverige.

– Förpackningar är en viktig del av dagligvaror. Samtidigt kan förpackningarna ha en negativ påverkan på miljön och klimatet, konstaterar Orkla Sveriges kommunikationsdirektör Cecilia Gannedahl.
– Vi har intervjuat ett tiotal experter från olika delarav värdekedjan och jag är överraskad över det oerhört positiva gensvar vi fått, tillägger hon.

I Plastrapporten 2021 olika röster ur värdekedjan, med olika perspektiv på hur ett mer miljövänligt och mer cirkulärt system kan skapas.
– Det finns två möjliga vägar här, dels behöver vi aktivt söka efter lämpliga alternativ till hybridförpackningsmaterial som samtidigt ger ett acceptabelt produktskydd men vi behöver också jobba med innovation och forskning för att utveckla återvinning, både mekanisk och kemisk, av denna typ av material, säger Pavel Komůrka, hållbarhetskoordinator och ansvarig för förpackningsdesign inom Orklakoncernen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil