Elon och Electra ny miljardkoncern

Elon och Electra ny miljardkoncern
Elons vd Stefan Lebrot. Foto: Elon
Elon köper Electra-gruppen och ambitionen är att, efter att ha slagit samman de två till ett bolag, bli en ledande koncern på den nordiska marknaden.

Elon köper Electra-gruppen och ambitionen är att, efter att ha slagit samman de två till ett bolag, bli en ledande koncern på den nordiska marknaden.

Elon Group och Electra-gruppen slås ihop till ett bolag, enligt ett pressmeddelande. Tillsammans bildar de en gemensam handel inom kök, vitvaror, hemelektronik, belysning och inredning. Det nya gemensamma namnet uppges dock bli Elon.

Nettoomsättningen väntas landa på över 6 miljarder kronor efter sammanslagningen. Elons vd Stefan Lebrot blir vd och Electras vd Anneli Sjöstedt vice vd.
Bolaget samarbetar dock och har gjort så sedan framförallt 2019.

Electras samarbete med Elon sedan 2019 gällande varumärke för butikskedja har fallit mycket väl ut. Ett samgående mellan bolagen kommer att generera en ännu starkare marknadsposition, skriver de också i dagens pressrelease.

Båda bolagen har som mål att växa nordiskt, att driva ledande butikskedjor samt generera tillväxt genom att erbjuda attraktiva produkter och logistiktjänster. Med gemensamma krafter har vi bättre förutsättningar att nå våra målsättningar, kommenterar Electra Gruppens vd Anneli Sjöstedt.

Sammanslagningen förverkligas genom att Elons moderbolag köper aktier i Electra. Elon blir därmed den största ägaren i det nya gemensamma bolaget och kommer att äga 65 procent av aktierna.

– Genom att bilda ett gemensamt bolag med Norden som marknad för vi samman två kompletterande och väl fungerande bolag till en enhet där vi kan nå nya höjder. Vår målsättning är att bli den ledande butikskedjan i Norden där vi kan erbjuda kunden hemmets alla produkter. Det gemensamma bolaget har alla förutsättningar att lyckas uppnå detta mål, kommenterar Elons vd Stefan Lebrot.

Affären ska enligt plan vara slutförd under första halvåret 2022.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Pengar att spara på mindre svinn

I ekonomiskt svårare tider är minskat matsvinn inte bara positiv för miljön utan även för den egna plånboken, påpekar Danone och Too good to go.

Lämnar råd inför stora matsvinnsdagen

Tyska Hellofresh ansluter sig till dem som uppmärksammar internationella matsvinnsdagen denna torsdag och lämnar sina råd för minskat matsvinn.

Stor majoritet vill ha skolmjölken kvar

Franskägda Skånemejerier har gjort en undersökning bland skånska föräldrar, vilken visar att en stor majoritet av dem vill ha skolmjölken kvar.

Genererar pengar även till Skåne

Köpenhamns flygplats genererar 14,4 miljarder kr i samhällsekonomisk vinst för Region Skåne och skapar jobb och ekonomisk tillväxt, enligt ny rapport.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil