Entreprenören tar strid för sin dröm

Shahram Soltani | Foto Centrum för rättvisa
Shahram Soltani, entreprenören bakom försöket att återuppliva den persiska vintraditionen i Småland, förbjöds plötsligt av Livsmedelsverket. Nu kämpar han för att upphäva beslutet och fortsätta sin verksamhet.

Livsmedelsverkets förbud mot Shahram Soltanis persiska vinprodukter har satt stopp för hans dröm att återuppliva den uråldriga persiska vintraditionen. Trots att han hade alla nödvändiga tillstånd och godkännande från Systembolaget, beslutade Livsmedelsverket att stoppa produktionen och försäljningen av dryckerna. Anledningen var att druvorna odlats utanför EU, vilket enligt myndigheten innebar att dryckerna inte fick kallas för vin, eller ens för något annat.

Shahram Soltani och hans team, representerade av Centrum för rättvisa, tar nu strid mot Livsmedelsverkets beslut. De anser att förbudet strider mot näringsfriheten och begär att det omedelbart ska upphävas. Trots att Systembolagets jurister hade godkänt produkterna och de hade fått fina betyg både i Sverige och internationellt, blev de tvungna att återkallas från Systembolagets hyllor.

Shahram Soltani, som flyttade till Sverige 2016 med drömmen att återuppväcka den persiska vintraditionen, känner frustration över den plötsliga stoppningen av hans verksamhet. Trots att han hade följt alla regler och genomgått nödvändiga granskningar av myndigheter, har han nu förlorat flera miljoner kronor och riskerar konkurs om förbudet inte upphävs.

Nu har ärendet överklagats till Förvaltningsrätten i Uppsala, där Shahram Soltani hoppas på att få förbudet upphävt. Han begär också att domstolen ska stoppa förbudet under den pågående processen för att minimera de ekonomiska skadorna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil