Butikshandeln på gång – framtidstro upp rejält

Butikshandeln på gång – framtidstro upp rejält
Karin Johansson, vd på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel
Framtidstron i butikshandeln tar ett språng uppåt i den nya handelsbarometern. Efter lång tid av coronamörker ser handlarna ljuset vara på väg.

Framtidstron i butikshandeln tar ett språng uppåt i den nya handelsbarometern. Efter lång tid av coronamörker ser handlarna ljuset vara på väg.

Minskad smittspridning, färre restriktioner och fler vaccinerade gör att framtidstron i butikshandeln tar ett glädjesprång i juni månads handelsbarometer.
Efter lång tid av coronamörker ser handlarna fram emot en ljusare sommar när många återigen kan besöka butiker.

Optimismen ökar hos landets butikshandlare. Framtidsindikatorn som sammanfattar hur butikshandlarna ser på försäljning, antal anställda och lönsamhet stiger med 11,5 enheter till rekordnoteringen 111,0, vilket är en bra bit över den neutrala nivån på 100.

– Coronapandemin har gjort att framtidstron bland butikshandlare länge har varit nere i källaren men nu ser vi en rejäl rekyl uppåt. Fler vaccinerade gör att rörligheten i samhället ökar igen och fler besöker våra butiker. Efter en oerhört tuff tid är detta givetvis väldigt glädjande signaler, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Allra störst är uppgången inom dagligvaruhandeln. Trots att många matbutiker gått starkt igenom pandemin finns det även många som drabbats hårt, exempel på detta är specialiserade matbutiker, servicebutiker i citylägen och inte minst affärer som är beroende av gränshandeln.

Tillväxten inom e-handelskanalen har slagit alla rekord under pandemin och trots att minskad tro på den framtida försäljningen gör att framtidstron faller tillbaka med 2,2 enheter i juli är optimismen alltjämt hög. Framtidsindikatorn för e-handeln landar på 114,2. Även bland partihandlare minskar framtidstron något, ett tapp med 3,9 enheter gör att index noteras på 104,6. Partihandeln utgör främst handeln från exempelvis grossister och tillverkare ut till butiker, restauranger och offentlig service.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil