Ny ost från Arla unika

Nyskapande, komplex och välsmakande är de ord Arla sammanfattar nya osten Morgenstjerne med – i en samlad doft av ost, kaffe och whisky.

Morgenstjerne är den nya osten från Arla unika. Utgångspunkten är en lust att skapa unika ostsmaker och utforska normerna för hur en ost ska vara, förklarar Arla.
– Morgenstjerne bygger på flera olika idéer som griper in i varandra och faller på plats. Här sparas inte på något: blåmögel, vitmögel, rödkitt, kaffe och whisky. Resultatet blir tungt och våldsamt, och det överskrider alla gränser för vad en ost kan vara, säger Mads Østergaard, ostuppfinnare hos Arla unika.
Arla unika har sitt upphov i den nordiska matrörelsen, där renhet och enkelhet är två centrala begrepp
, förklarar företaget.

Men Arla unikas ostuppfinnare tröttnade på den motvilja han ansåg sig uppleva inom restaurangbranschen mot tillsatta ingredienser i ost. Mads Østergaard var  av motsatt uppfattning, och så föddes idén till Morgenstjerne.
”Det är den sista ’orena’ osten. Det sista festfyrverkeriet. Här fullbordas lärdomsresan och vi bryter ny mark, så att vi stannar upp och tvingas fråga oss själva: Vad fanken är det vi äter egentligen? Är det över huvud taget ost?”, säger Mads Østergaard.

I Morgenstjernes inre växer blåmögel, och på utsidan finns vitmögel och rödkittsbakterier. Osten är komplex och fyllig.
Whiskyn gör skorpan knaprigt spröd och tillför aromer av tropisk frukt, medan kaffesmaken är mer subtil, beskriver Arla unika upplevelsen.

Arla kommer med en ny ost (ej produktbild). | Foto från MostPhotos

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.