Fazer köper svenskt växtdrycksföretag

Fazer köper svenskt växtdrycksföretag
Fazers koncernchef Christoph Vitzthum. Foto: Fazer
Fazer-koncernen köper svenska Trensums Food som tillverkar växtbaserad dryck med särskilt fokus på havredrycker och ser stor potential i företaget.

Fazer-koncernen köper svenska Trensums Food som tillverkar växtbaserad dryck med särskilt fokus på havredrycker och ser stor potential i företaget.

Finska Fazer köper det svenska företaget Trensums Food, specialiserat på tillverkning av växtbaserade livsmedel och med strategiskt fokus på havredrycker.
Trensums Food, och dess helägda dotterbolag, omsatte 779 miljoner kr under det räkenskapsår som avslutades i april 2021, och ägs nu av Profura-gruppen.

Den globala efterfrågan på växtbaserade drycker, särskilt havredrycker, har visat stark tillväxt tack vare dryckernas goda smakprofil och låga klimatavtryck. Med betydande kapacitet samt effektiv och högklassig produktion är Trensums Food väl positionerat att möta den ökade efterfrågan på växtbaserad mat, skriver Fazer i en pressrelease.

Köpet ger Fazer ”en betydande kapacitetsökning för havredrycker och en plattform för fortsatt tillväxt med möjlighet att nå nya marknader för non-dairy produkter”, tillägger Fazer som gör Trensums Food till en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods med inriktning på havrebaserade drycker, frukostprodukter, smoothies, växtbaserade måltider och foodtech.

– Fazers tillväxt är baserad på konsumentinsikter som omvandlas till innovativa produkter och matupplevelser med mening. Förvärvet ger Fazer en ännu starkare ställning i en snabbväxande kategori och möjlighet att expandera på nuvarande och framtida marknader, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Änglamark pasta byter till papp

Änglamark pasta byter till papp. Alla förpackningar byts ut och besparingen blir enligt Coop 300 ton plast per år.

20 år sedan Lidl öppnade i Sverige

25 september var det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Idag har kedjan 205 butiker från Trelleborg till Boden.

Inredningsföretag köper studio

Butiksinredningsföretaget Nitton93 köper Studio Johansson Bergvall som under lång tid arbetat med utveckling av bland annat Icanders för Ica Sverige.

Kronprinsparet på besök hos Fazer

Livsmedelsinnovationer och hållbarhet stod i centrum när kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Fazer i Vanda förra veckan.

Circle K tar nytt steg kring hållbarhet

För att minska antalet engångsartiklar gör Circle K ett nytt test ihop med Panter och Tingstad. Det handlar om ett cirkulärt system för takeaway-mat.

En bonde har polisanmält sina kor

En indisk bonde har polisanmält sina kor efter att de inte producerat mjölk på fyra dagar, trots att de har fått den mat de ska ha.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil