Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

2,7 miljoner till SOS barnbyar

2,7 miljoner kr har Hemköp med kunder samlat in till SOS barnbyar under 2019, mer än något tidigare år. Med finansmannen Roger Akelius insats ger det totalt 4,2 miljoner kr.

Sedan 2007 har Hemköp samarbetat med SOS barnbyar. Hemköps kunder har haft möjlighet att skänka sina pantpengar till SOS barnbyar och 10 öre av varje hundralapp man handlar för, ett belopp där Hemköp skänker motsvarande summa till organisationen.

Under 2019 har de här aktiviteterna gett drygt 2,7 miljoner kr till SOS barnbyar vilket är det högsta beloppet sedan starten 2007.
Eftersom finansmannen Roger Akelius bland många goda insatser fördubblade det som skänkte under november och december hamnar totalbeloppet till SOS barnbyar på 4,2 miljoner kr. Bidragen går till den barnby i Ukraina som Hemköp varit med om att bygga upp.

Daniel Quist driver tillsammans med sin bror Andreas Quist Hemköp i Billdal. Deras kunder donerade mest under 2019 i jämförelse med alla närmare 200 Hemköpsbutiker.
­– Roligt att vi ligger i topp. Vi märker tydligt att vi har engagerade kunder som bryr sig om omvärlden, säger Daniel Quist.

– Runt sex miljoner människor är drabbade av konflikten i östra Ukraina. De som drabbas hårdast är de barn som redan lever i utsatthet. Tillsammans med Hemköp och deras kunder säkrar vi barns nutid och framtid. Under året har vi bland annat kunnat erbjuda barn psykosocialt stöd i de mest utsatta områdena, säger Kristoffer Wihed hos SOS barnbyar.

SENASTE NYHETERNA

Fler nyheter nedanför!

powered by Typeform

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Stark öppning för handeln

Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten

Publikfavorit på Ostfestivalen

Hallands himmel. Godast på Ostfestivalen 2020. Detta enligt publiken som placerade osten från Arla som nummer 1, två år efter

Snabbgross öppnar i Jönköping

Nu på torsdag öppnar Axfood snabbgross i Jönköping. Det innebär en liten milstolpe då det är kedjans 25:e butik och

Så äter vi klimatsmart år 2030

Vi kommer att äta allt mer klimatsmart under de närmaste 10 åren. Nya växtbaserade proteinkällor och mindre svinn i matlagningen

E-handelsplaner splittrar politiker

Bevara oersättlig jordbruksmark eller bygga för en stor mängd nya jobb? Det är frågan i Ängelholm där ett nytt e-handelsområde

Hyfsad start för Clas Ohlson

Clas Ohlson ökade sin försäljning i Norden med 4 procent under januari 2020. Totalt ökade försäljningen med 1 procent och

Växtbaserat och Tex Mex

Livsmedelsföretaget Paulig, med bland annat varumärkena Santa Maria och Risenta, satsar på internationell tillväxt. Växtbaserat protein är en viktig del

Svenskodlad ärta i framtidsprojekt

På naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provar man att laga maträtter på gråärt (se bild), som under 1800-talet konkurrerades ut av

500 miljoner till Mathem

Mathem tar in 500 miljoner kronor i en ny investerarrunda. Tidigare ägare som Kinnevik, Verdanne och Clas Ohlson satsar mer

Coronaviruset påverkar H&M

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt

Lantmännens vice vd i regeringens..

Regeringens nya strategiska arbetsgrupper ska skapa innovativa lösningar på samhällsutmaningar. Lantmännens vice vd Per Arfvidsson är invald i den grupp

Fazer lanserar Svenskt havreris

Ett svenskodlat klimatsmart havreris. Så lanserar Fazer ”Svenskt havreris”, varumärke Frebaco, med en sjättedel av det thailändska risets klimatpåverkan, hävdar

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch