Picadeli tar mer hjälp av utvecklad AI-teknik

Picadeli tar mer hjälp av utvecklad AI-teknik
AI ska ta Picadelis salladsbarer till nästa nivå med en ny plattform. Foto: Pressbild Picadeli
Picadeli tar ytterligare ett kliv in i framtiden med hjälp av företagets nya plattform som använder sig av AI för att skapa träffsäkra prognoser.

Picadeli tar ytterligare ett kliv in i framtiden med hjälp av företagets nya plattform som använder sig av AI för att skapa träffsäkra prognoser.

Tekniken leder till snabbare och mer tillförlitliga beställningar, stora tidsvinster och minskat matsvinn, anser man hos Picadeli.
– Vi gör precis allt för att skapa världens mest lättskötta matkoncept och med vår nya AI-plattform ger vi kunderna en helt ny upplevelse, säger Jonas Landström, ansvarig för satsningen hos Picadeli.

Det har tagit längre tid för livsmedelsföretagen att nyttja teknologi för att utveckla sina affärsmodeller och värdekedjor.
Foodtechbolaget Picadeli ser sig som ett undantag och var tidiga med att använda teknik för att säkerställa både matsäkerhet och produktkvalitet samt underlätta den dagliga driften.
Idag finns Picadelis digitaliserade salladsbarer i över 2 000 butiker i sju europeiska länder.

– Vi har tagit ett enormt digitalt kliv med den nya AI-plattformen. Vår uppkopplade kyldisk ger oss data om varje enskild produkt vilket möjliggör en precis beräkning av vad butiken bör beställa för att hålla en fräsch salladsbar, säger Jonas Landström som är chef för IT och affärsutveckling hos Picadeli.
– Enkelt uttryckt; genom algoritmer hjälper vi de som sköter salladsbaren att beställa rätt produkter i rätt mängd.

Den nya AI-plattformen, Arcorder, beräknar orderrekommendationer baserat på bland annat planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik samt externa faktorer som väderprognoser och helgdagar.
Allt för att maximera tillgänglighet och samtidigt minimera svinn. För att säkerställa att kunskapen i butik tas tillvara så har systemet ett modernt gränssnitt där den som beställer kan se exakt hur allt beräknats och vilka konsekvenserna blir om orderförslaget ändras.

– Vi är övertygade om att kombinationen av AI-baserade prognoser och butikernas gedigna erfarenhet är det som leder till den bästa lösningen. Vårt system fungerar likt en digital assistent, det blir både enklare och roligare att ha en attraktiv salladsbar och konsumenterna får en bättre upplevelse, säger Jonas Landström.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Dags att inviga nya Hemköp Stadshagen

Nu är det dags för invigning av Hemköp Stadshagen. På onsdag, 29 n9vember, öppnar man butiken, alldeles intill tunnelbanan i Stadshagen.

Tre av fyra ska minska julköpen

Tre av fyra svarande i en ny undersökning säger att de ska dra ned på julklappsköpen detta år. Många slopar julklappar till andra vuxna helt.

Medlemskampanj ska lyfta Coop

Coop lanserar en ny kampanj för att locka fler kunder och stå starka i konkurrensen med bland annat lågprisprofilerade kedjorna Lidl och Willys.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil